Door de overname verliezen ruim 1.500 mensen hun job in Koningshooikt.
Foto: Belga

VDL en Schmitz Cargobull mogen Van Hool dan toch overnemen, curator: "Konden niet langer wachten" 

De kogel is door de kerk: de failliete busbouwer Van Hool kan worden overgenomen door het Nederlandse VDL en het Duitse Schmitz Cargobull. Daarover hebben de curatoren van het failliete familiebedrijf in Koningshooikt gisteravond een akkoord bereikt. De andere kandidaat-overnemers vallen uit de boot.

De Nederlandse busbouwer VDL had gisteren, bij monde van bestuurslid Rolf-Jan Zweep, duidelijkheid geëist rond de overname van de failliete busbouwer Van Hool: als er tegen 's avonds geen besluit werd genomen, dan hield het voor VDL op. 

Die gevraagde duidelijkheid heeft VDL van de curatoren gekregen: de Nederlandse busbouwer mag zijn ter ziele gegaan Belgische concurrent overnemen terwijl de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull, samen met het Zuid-Afrikaanse partnerbedrijf GRW, de divisie industriële voertuigen van Van Hool kan overnemen. 

"We zijn blij dat wij een snelle doorstart kunnen maken met VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull", zo laten de 4 curatoren van Van Hool weten in een persbericht nadat ze met deze twee partijen een principeovereenkomst hebben gesloten.

Ultimatum

De Nederlands-Duitse tandem leek tot maandag, toen Van Hool officieel de boeken neerlegde, de enige kandidaat om de restanten van Van Hool over te nemen. Maar daarna doken er andere kandidaten op, onder wie de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey. 

Nadat Dumarey eerder een dossier had ingetrokken, kwam hij met een nieuw bod op de proppen, samen met de Amerikaanse ABC, dat al decennia Van Hool-bussen verkoopt in Amerika. Maar VDL wilde van geen biedstrijd weten en stelde gisteren dus een ultimatum (belangrijke nuance wel: volgens de curatoren gebeurde dat enkel in de media, nooit tegenover hen, red.).

Uiteindelijk hebben de curatoren gisteravond om 22 uur laten weten dat ze de andere biedingen die de afgelopen dagen waren binnengekomen na bespreking met de verschillende betrokkenen uiteindelijk niet hebben weerhouden.

Vrees voor leegloop

Volgens de curatoren bestond het risico dat, als de doorstart nog op zich zou laten wachten, te veel waarde van het bedrijf zou verdwijnen. "Als het biedproces opnieuw moest worden opengesteld, zouden we minimaal 6 weken kwijt zijn", zegt curator Jeroen Pinoy. "Dan zou zowel de productie als de distributie volledig stilvallen. Dat zou waarde vernietigen en negatieve gevolgen hebben voor de tewerkstelling. Klanten zouden niet blijven wachten. Het orderboek dreigde in snel tempo leeg te lopen."

Als je je mensen maanden in onzekerheid laat, zullen zij een andere job zoeken en vinden. Dan wordt een doorstart steeds onwaarschijnlijker

Curator Jeroen Pinoy

Bovendien vreesde Pinoy ook een leegloop bij de werknemers. "Zeker voor de gespecialiseerde producten die Van Hool maakt - tankwagens, dubbeldekbussen - zijn gespecialiseerde werknemers nodig. Dat zijn mensen in knelpuntberoepen, zoals lassers. Als je die mensen maanden in onzekerheid laat, zullen zij een andere job zoeken en vinden. Dan wordt een doorstart steeds onwaarschijnlijker. En dan bestaat het risico dat investeerders die vandaag nog geïnteresseerd zijn alsnog afhaken."

Ruim 1.500 jobs verloren

De curatoren zeggen ervan overtuigd te zijn dat de overname van het failliete Van Hool door VDL en Schmitz Cargobull de beste oplossing is voor de tewerkstelling.  "Schmitz Cargobull wil blijven produceren in Lier en wil daar zelfs een nieuwe productiesite bouwen. En ook VDL is van plan om in Lier tewerkstelling te behouden."

In een eerste fase voorzien de twee overnemers werk voor 650 à 950 medewerkers en dat zou op termijn kunnen groeien. Dat betekent tegelijk dat zeker 1.550 van de 2.500 ex-werknemers van Van Hool een andere job moeten gaan zoeken.

"Het zal aan de overnemers zijn om de concrete sollicatieprocedures op poten te zetten", benadrukt Pinoy. "Maar zij hebben alvast de intentie uitgesproken om daarmee in de komende dagen te starten."

Meest gelezen