"Zwartste dag in geschiedenis van Lufthansa"

In Keulen heeft de top van de Duitse maatschappij Germanwings en het moederconcern Lufthansa geschokt gereageerd op het bewust doen neerstorten van een A320 van de groep dinsdag. "We hebben erg strenge voorwaarden voor de aanwerving, maar een dergelijk losstaand geval is nooit uit te sluiten", heet het.

Vanochtend is de aankondiging van de Franse onderzoekers op een persconferentie in Marseille ingeslagen als een bom. Uit onderzoek van de zwarte doos met de communicatie in de cockpit is gebleken dat de copiloot de bevelhebber uit de cockpit heeft gesloten en bewust het vliegtuig in een diepe afdaling heeft gezet in de Franse Alpen waarna het is neergestort.

In Keulen heeft Carsten Spohr, de topman van het moederbedrijf Lufthansa, met ontzetting gereageerd op het incident. Spohr maakt zich sterk dat zijn kandidaat-piloten nochtans erg strikt gescreend worden, niet enkel op hun technische vaardigheden en hun kennis, maar ook medisch en psychologisch.

De copiloot die het ongeluk veroorzaakt heeft, was in 2008 aan zijn opleiding begonnen aan de vliegschool van Bremen en was -na een onderbreking- als copiloot beginnen te vliegen in 2013. Er was geen enkel element dat in zijn opleiding tot ongerustheid zou leiden. Spohr zei evenwel niet waarom de opleiding van de copiloot onderbroken werd.

Over de motieven van zijn daad wil of kan Lufthansa op dit ogenblik nog niets zeggen. Gevraagd of het om zelfmoord ging, zei CEO Cartsten Spohr dat hij geen jurist is maar dat "wanneer een mens 149 mensen meesleurt in de dood, dat daar dan een ander woord voor is dan zelfmoord".

"De piloten van onze maatschappij zijn en blijven bij de besten van de wereld" en wij hebben de hoogste veiligheidsvoorwaarden, maar geen enkel systeem is waterdicht en kan een "losstaand geval" zoals dit uitsluiten, aldus Spohr die al jaren als piloot en daarna als manager werkt bij Lufthansa. Hij  hamerde erop dat "Safety immer Nummer Eins" is bij de maatschappij en haar filialen.

De deur van de cockpit is extra beveiligd

Sinds de aanslagen in de VS zijn de deuren van de cockpit van de vliegtuigen van Lufthansa gepantserd om terroristen buiten te kunnen houden. De deuren zijn bovendien vergrendeld met een code en kunnen alleen van binnenuit worden geopend. De piloten kunnen via camera's ook zien wie zich aanmeldt voor de deur. Voor noodgevallen, bijvoorbeeld als de piloot in de cockpit bewusteloos raakt, bestaat er nog een tweede code waardoor het mogelijk is de deur van buiten te openen. Maar ook in dat geval kan de piloot in de cockpit, als hij dat wil, de deur nog vijf minuten vergrendeld houden.

Meest gelezen