Een grote fabriek midden in een stad: hoe los je dit verkeers­vraagstuk in Aalst (en elders) op?

In Aalst heeft een jongetje van 11 een aanrijding met een grote vrachtwagen niet overleefd. Het ongeval gebeurde voor schooltijd, in het centrum van Aalst, waar al ruim 140 jaar een grote fabriek is gevestigd. Met alle gevolgen voor het verkeer en de verkeersveiligheid vandien. Hoe kan dit probleem worden opgelost? Enkele verkeersexperts kijken naar mogelijke oplossingen.

Het tragische ongeval gebeurde aan het parkeerterrein van Tereos Syral. De glucosefabriek ligt al sinds 1873, de tijd van priester Daens, in het centrum van Aalst.  “Den Amylum”, zoals het bedrijf nog in de volksmond wordt genoemd, is gelegen tussen de Dender en een heel dichtbevolkte wijk, met 4 à 5 scholen. "Daartussen liggen smalle straten, waar het ‘s morgens en ‘s avonds heel druk is", beschrijft VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman de situatie.

In andere steden zijn grote fabrieken vaak verhuisd naar havengebieden of industrieterreinen buiten de stad. “Door de opkomst van auto’s en vrachtwagens kunnen fabrieken zich gemakkelijker vestigen op plaatsen waar ze gemakkelijker bereikbaar zijn via de weg”, legt Thomas Vanoutrive, professor ruimte en mobiliteit aan de universiteit van Antwerpen, uit in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”.

Verhuizen

Niet zo in Aalst. Daar moet het zware vrachtverkeer zich door het stadscentrum wurmen om de Tereos-fabriek te bereiken. In de carnavalsstad gaan al jaren stemmen op om de fabriek naar buiten de stad te verhuizen, maar zo’n dure en ingrijpende operatie is niet vanzelfsprekend. 

En lokale politici vrezen ook voor het verlies van werkgelegenheid als ze een fabriek als deze zouden dwingen om te verhuizen door de omgevingsvergunning niet te verlengen, zegt professor Vanoutrive.

Oplossingen

Zijn er dan geen oplossingen te bedenken die de verkeersveiligheid in Aalst kunnen verbeteren? Hajo Beeckman heeft al een praktische oplossing die de situatie al meteen kan verbeteren: het parkeerterrein van Tereos duidelijk afscheiden van de openbare weg. Want daar is het ongeval vandaag gebeurd. “Als er een duidelijk in- en uitrit zou zijn, zou het voor de andere weggebruikers en de vrachtwagenchauffeurs duidelijk zijn waar de mogelijk conflictpunten zijn.” 

Bekijk de uitleg van Hajo Beeckman in "Het Journaal" en lees eronder verder:

Videospeler inladen...

Toon Van den Bossche, een vrachtwagenchauffeur die meermaals per week bij Tereos moet zijn, ziet een structurele oplossing: meer inzetten op de binnenvaart langs de Dender. Het bedrijf ligt immers vlak langs de rivier. De producten die Tereos maakt, zijn niet heel bederfelijk. Deze afvoeren langs het water, kan dus ook een deel van de oplossing zijn. 

Een andere oplossing: het vrachtverkeer niet toelaten tijdens de ochtend- en avondspits, is dat een mogelijkheid? In Kortrijk en Borgerhout gebeurt dit al.  Maar het is volgens professor Vanoutrive niet vanzelfsprekend. “Als elke gemeente dat zou doen, zouden transportbedrijven problemen hebben om de hele dag hun vrachtwagens te laten rijden.” Een economisch probleem dus.

Andere?

Maar professor Vanoutrive denkt nog aan andere oplossingen, maar die zijn niet meteen toepasbaar in Aalst: zoals in Londen, er over nadenken om enkel vrachtwagens toe te laten met lage cabines. Die zijn veiliger omdat de chauffeurs op de hoogte van voetgangers en fietsers zit, en hen dus beter ziet. “Maar voor zwaar vrachtverkeer voor de industrie is dat geen oplossing.”

Een ander idee is dat van de vrachtwagensluizen, oppert professor Vanoutrive. “Dat is een portiek boven de weg, waar auto’s en fietsers onder kunnen rijden, maar vrachtwagens niet.” Dit zou je kunnen doen in woonstraten, maar het is in Vlaanderen vaak geen goede oplossing omdat langs de Vlaamse toegangswegen naar industrieterreinen vaak ook mensen wonen. Daar kan je dus geen sluizen plaatsen, en worden de bewoners er dus ook niet door beschermd.

Beluister het volledige gesprek met professor Vanoutrive in het Radio 1-programma "De wereld vandaag":

Meest gelezen