Boekenmaand november: welke tips heeft kinderboekenauteur en -illustrator Pieter Gaudesaboos, winnaar van de Boon-prijs?

Pieter Gaudesaboos geniet nog na van de Boon-prijs voor zijn prentenboek “Een zee van liefde”. Hij tipt een hedendaagse klassieker én een kersvers kinderboek.

In het voorjaar viel Pieter Gaudesaboos in de prijzen en hoe. Hij is de allereerste winnaar van de Boon-prijs voor kinder- en jeugdboeken, die evenveel waard is (50.000 euro) als de Boon voor romans en non-fictie. De jury noemde het prentenboek “Een zee van liefde” een moderne klassieker. Het is het verhaal van een pinguïn die verliefd is op een beer.

Eigenzinnig zijn wordt op lange termijn beloond

“De Boon heeft heel veel veranderd,” zegt Pieter Gaudesaboos. “Een zee van liefde” verkoopt nog altijd ontzettend goed (zo'n 20.000 exemplaren, schat de auteur) en het blijft in de winkel beschikbaar.” Dat is vaak wel anders, want er wordt veel gepubliceerd in ons land, waardoor een boek dikwijls al na twee maanden van de markt wordt verdrongen door nieuwe verhalen. ”Je hoopt altijd dat je iets maakt dat blijft doorleven.” Gaudesaboos krijgt ook heel veel reactie op “Een zee van liefde”. Alles bij elkaar is die Boon-prijs “fantastisch voor mijn zelfvertrouwen. Eigenzinnig zijn wordt op lange termijn beloond.” 

Sinds de bekroning regent het ook vertalingen: in het Spaans, Catalaans, Frans, Duits, Italiaans… “Het is heel lang mijn boek geweest aan de werktafel, en nu begint het rond te reizen en wordt het ook iemand anders zijn boek.” Pinguïn en beer zijn twee jongens. Dat hun liefde homoseksueel is, wordt nergens expliciet vermeld. “Het is belangrijk dat uitgerekend dit boek ook buiten onze grenzen wordt gelezen.”

BEKIJK: Boon-winnaar Pieter Gaudesaboos over het belang van diverse en verdraagzame verhalen:

Videospeler inladen...

Intussen werkt Pieter Gaudesaboos aan een nieuw non-fictieboek met wetenschappelijke inslag, waarover hij nog niet veel kwijt wil. Gaudesaboos legt zichzelf deadlines op en laat een boek ook bewust enkele maanden liggen, omdat hij dan met wat meer afstand kan zien wat er nog beter kan. Want: “Een boek moet definitief en voor altijd zijn; het moet helemaal kloppen en àf zijn.”

Pieter Gaudesaboos tipt een hedendaagse klassieker: “Hele verhalen voor een halve soldaat” Benny Lindelauf en Ludwig Volbeda

"Hele verhalen voor een halve soldaat" is in Nederland verschillende keren bekroond. Het is een raamvertelling over zes broers die een na een worden opgeroepen voor de oorlog. Ze proberen vooral hun jongste broer te beschermen. Aan een wachtpost moeten ze betalen voor de oorlog en dat doen ze door een verhaal te vertellen, een “sprookjesachtig, duister verhaal dat bijna een film is.” 

Benny Lindelauf is een vakman die heel beeldend schrijft, vindt Pieter Gaudesaboos. Als contrast met de oorlog zijn er deze “wonderlijke, bezwerende, betoverende verhalen”, waarvan het effect nog versterkt wordt door de illustraties van Ludwig Volbeda. “Alsof er mist over hangt, zonder te veel details. De tekeningen geven niet alle antwoorden, zodat er ruimte is voor je eigen verbeelding.”

Een goed boek heeft geen maximumleeftijd

“Hele verhalen voor een halve soldaat” is ook heel mooi uitgegeven, op zacht papier. Het is bedoeld voor kinderen vanaf 12 jaar, maar “een goed boek heeft een minimumleeftijd, maar geen maximumleeftijd.”

"Het ultieme boek om voor te lezen onder een dekentje": Pieter Gaudesaboos tipt “Hendrika. Het schaap dat in een boom klom” van Tine Mortier en Charlotte Severeyns

“Ik heb me laten verrassen in de winkel door een boek dat ik niet kende,” zegt Pieter Gaudesaboos. “Hendrika” is een prentenboek voor kleuters vanaf 3 jaar. Een winterverhaal over een eigenzinnig schaap dat in een boom klimt, want ze wil geen koude poten hebben. De rest van de kudde blijft beneden en vindt dat ze zich aanstelt. Hendrika komt af en toe naar beneden en neemt telkens wat materiaal mee naar boven. Ze begint een boomhut te bouwen, en de boom wordt steeds voller. Dan wordt het echt winter. De kudde staat te bibberen en ... klimt uiteindelijk mee omhoog. 

“De kaft is heel eenvoudig en leesbaar als een filmaffiche,” vindt Pieter Gaudesaboos. Hij is erg te spreken over de illustraties van Charlotte Severeyns. “Elke pagina is een kunstwerkje dat je uit het boek zou willen scheuren, inkaderen en ophangen! Het absurde verhaal is al leuk en dankzij de tekeningen is het een fantastisch boek geworden.”

Het ultieme winterverhaal om voor te lezen of voorgelezen te worden onder een dekentje

“Soms zijn boeken heel kunstzinnig en gaan ze wat voorbij aan de interesses van een kind. Soms zijn boeken heel kinderlijk getekend en gaan ze voorbij aan interesses van een volwassene. Dit boek zit heel mooi in het midden.” Pieter Gaudesaboos besluit lovend: “Dit is het ultieme winterverhaal om onder een dekentje voor te lezen en voorgelezen te worden.” 

Meest gelezen