(archieffoto)
Nicolas Maeterlinck

Hoe Colruyt Group na jaren van overnames weer voor duidelijke focus kiest met verkoop van DreamBaby

Na een jarenlange uitbreiding met tal van overnames, wordt Colruyt Group weer een beetje kleiner door de verkoop van DreamBaby. Waarom verandert het bedrijf boven onder meer Colruyt en OKay het geweer van schouder? En wat houdt die strategie in?

In 1928 begon bakkerszoon Franz Colruyt koffie en kruiden te verkopen aan lokale kruideniers in Halle. Een eeuw later draait het familiebedrijf een omzet bijna 11 miljard euro en is het één van de grootste werkgevers van ons land. Colruyt Group telt ondertussen meer dan 20 dochterondernemingen. 

Sinds vandaag is dat er één minder. Vanochtend kondigde het bedrijf aan DreamBaby te verkopen aan de West-Vlaamse keten Supra Bazar. De 27 babywinkels en de merknaam blijven behouden. DreamBaby was verlieslatend en kostte Colruyt jaarlijks miljoenen. 

Steeds meer dochterondernemingen

"Daarom lag de verkoop ook in de lijn der verwachtingen", zegt beursanalist Fernand de Boer van Degroof Petercam, die Colruyt al lang volgt. "Het bleek toch moeilijk om de winkels van DreamBaby goed op de rails te krijgen. Dat zag je ook bij DreamLand, waarvan Colruyt een jaar geleden al een groot deel verkocht."

De verkoop van DreamBaby lag in de lijn der verwachtingen
Fernand de Boer, beursanalist bij Degroof Petercam

Colruyt Group kondigde vanochtend ook aan de helft van haar belang in energiefiliaal Virya aan Korys te verkopen. Vorig jaar deed ze windmolenbouwer Parkwind van de hand voor 1,55 miljard euro. "Al die verkopen passen eigenlijk in een nieuwe strategie", legt de Boer uit. "Na jaren van het uitbreiden van de activiteiten, zoeken ze nu opnieuw een bepaalde focus in hun portefeuille."

Die focus was niet meer duidelijk, klonk het bij critici. Colruyt begaf zich op zoek naar groeipotentieel buiten de supermarktsector. In 2019 wierp het zich met Fiets! – ondertussen BikeRepublic – in de fietsenmarkt.

Een jaar later volgde met Fashion Society de kledingsector. Door de overname werd Colruyt eigenaar van onder meer de ZEB-winkels. Afgelopen jaren kocht het bedrijf ook Jims – een groep van fitnesscentra- en Newpharma, de grootste onlineapotheek van het land. 

Met de winkels van Colruyt, Bio-Planet, Spar en OKay haalt de groep zijn winst nog altijd grotendeels uit warenhuizen. "Colruyt stootte daar een beetje op zijn limieten. Ze zijn marktleider in België en de overstap naar Nederland en Frankrijk verliep moeilijk", aldus de Boer. "Om meer te groeien moesten ze dus een andere richting op."

Moeilijke tijden

Die andere richting kost geld en tijd. Colruyt moet geregeld extra geld pompen in weinig rendabele nieuwe én oude dochterondernemingen. Ook de Cru-winkels – opgericht in 2014 – maken nog steeds geen winst. 

Bovenop de overnames kwam de inflatiepiek in 2022. Door zijn belofte van de laagste prijzen kon Colruyt de inflatie moeilijker doorrekenen aan zijn klanten, met kleinere marges tot gevolg. De winst halveerde in twee jaar tijd tot 201 miljoen euro. De lagere winst gecombineerd met hogere schulden deden het aandeel van Colruyt op de beurs eind 2022 kelderen. 

We weten waar we mee bezig zijn

Colruyt

"We weten waar we mee bezig zijn", klonk het altijd bij Colruyt. Ook tijdens de moeilijkste maanden. Het bedrijf focust zich naar eigen zeggen steeds op duurzaamheid en gezondheid. Het is ook in dat kader dat we de overname van een fitnessketen en onlineapotheek moeten zien. Bovendien ziet Colruyt potentieel in het onderling uitwisselen van klantendata tussen de verschillende dochters. "Omdat het een familiebedrijf is, zie je bij Colruyt altijd een focus op de lange termijn, niet gewoon op de winstcijfers van het volgende kwartaal."

Volgende maand nieuwe supermarkten

De donkere wolken boven de groep lijken ondertussen verdreven. De winstcijfers en de beurskoers zijn opnieuw in stijgende lijn. "Het moeilijke hoofdstuk lijkt achter de rug", zegt de Boer. "De controle is terug en je ziet met de verkoop van de verschillende dochters toch wel een nieuwe strategie. Ze zoeken opnieuw meer focus."

Die ligt ook vaker terug bij hun aloude kernactiviteit: voeding verkopen. Vanaf april kan je bijvoorbeeld ook je inkopen doen in de nieuwe CoMarkt. Dat is de naam van de 38 Match en Smatch-winkels die Colruyt eind vorig jaar overkocht. 

Meest gelezen