Foto: Dieter Verschooren

Herstelling Budabrug bijna klaar, gevaarte keert eind volgende maand terug naar Neder-Over-Heembeek

De Budabrug, die eind 2022 zwaar beschadigd raakte na een aanvaring door een schip, is zo goed als hersteld. Eind mei keert de brug terug naar Neder-Over-Heembeek, waar ze opnieuw haar plaats zal innemen op het Zeekanaal Brussel-Schelde. "De herstelling was een huzarenstukje", zegt Tom T'Joens van HYE, het bedrijf dat de herstelling uitvoert. 

Op 30 december 2022 botste een schip tegen de Budabrug, die daardoor zwaar beschadigd raakte. Het staal van de hefbrug uit 1955 raakte verwrongen en de brug was 'ei zo na perte totale'.  De brug moest worden weggehaald om het scheepvaartverkeer van en naar de Haven van Brussel weer mogelijk te maken, en dat was een klus voor het bedrijf HYE uit Burcht, dat de brug ook restaureert. 

De Budabrug is eigendom de Haven van Brussel en het is ook belangrijk erfgoed. De hefbrug heeft een doorvaarthoogte van 33 meter, die onder normale omstandigheden 24 uur per dag en 365 dagen per jaar toegang geeft tot de voorhaven.

Na de aanvaring door een schip raakte het staal van de Budabrug helemaal verwrongen.
Radio 2

"De brug werd met pontons naar ons staalatelier in Burcht gebracht", zegt Tom T'Joens, directeur externe relaties bij HYE. "We hebben veel metingen uitgevoerd en 3D-modellen gemaakt om te zien hoe krom de brug stond en waar in het staal precies de spanning zat. We hebben alles losgemaakt en weer vernieuwd."

En dat bleek een huzarenstukje, vertelt T'Joens. "Want de brug is niet gebouwd met lastechnieken zoals dat tegenwoordig gebeurt, maar wel met klinknagels. 3.000 van de meer dan 20.000 klinknagels moesten worden vervangen, wat enorm arbeidsintensief is." Elke klinknagel, een soort bout, wordt roodgloeiend heet gemaakt, wordt daarop door 2 stalen elementen gestoken en aangespannen, zodat de verbinding weer stevig is."

Foto: Dieter Verschooren

Maar ook de brugdekpanelen, waar elke dag soms zwaar verkeer overheen dendert, bleken aan vervanging toe. "We hebben 4 nieuwe stuks van elk 20 ton gemaakt, zodat ze tegen veel en zwaar verkeer bestand zijn. En ook de fietspaden zijn vernieuwd, zodat fietsers niet meer over een houten ondergrond moeten rijden."

En zoals dat vaak gaat met restauraties, eindigt de herstelling met een likje verf. "Met een nieuwe beschermingslaag kan de brug opnieuw tegen weer en wind", aldus nog T'Joens. Eind volgende maand zou de brug, opnieuw met pontons, terugkeren naar zijn plaats over het zeekanaal. "Hopelijk kan ze dan begin juni weer in werking treden."

De Budabrug, die dateert uit 1955, bestaat uit een opvallende metalen constructie.

Meest gelezen