"How it started" en "How it ended": het verhaal achter de nieuwste hype op sociale media

Je hebt het misschien gemerkt in je feed op Twitter of Instagram: posts onder de noemer "How it started" en "How it's going" of "How it ended" zijn de jongste dagen alomtegenwoordig op sociale media. Daarbij zijn telkens 2 afbeeldingen te zien: een van een situatie in het verleden en een van een situatie vandaag. Ook de VRT draagt zijn steentje bij, maar waar komt de trend vandaan?

Hypes op sociale media: met de regelmaat van de klok steken ze de kop op. De jongste dagen zijn posts onder de noemer "How it started" en "How it's going" of "How it ended" bijzonder populair. Daarbij duikelen mensen een foto van een situatie uit het verleden op en plaatsen die samen met een foto van diezelfde situatie vandaag online.

De trend zou op 23 september 2020 zijn ontstaan met een post van ene "mel" (@vjllanelles) op Twitter. Daarbij toonde ze een screenshot van het allereerste onlinegesprek dat ze op 23 maart 2020 met een andere vrouw had. Daarnaast plaatste ze een foto die hen zes maanden later samen toont terwijl ze elkaar knuffelen. Bij de plaatjes schreef ze de woorden "How it started" ("Hoe het begon") en "How it ended" ("Hoe het eindigde").

De tweet begon in geen tijd duizenden likes en retweets te vergaren (intussen staat de teller op respectievelijk 25.600 en 1.300) en kreeg zo al snel navolging. Zo herhaalde ene Taylor Philips (@TaylorJPhillips) het trucje van "mel" op 24 september 2020 met een screenshot van het allereerste onlinegesprek dat hij op 11 november 2017 met een andere man had en een foto die toont hoe hij diezelfde man ten huwelijk vraagt.

Ook die tweet was erg succesvol met duizenden likes en retweets (intussen staat de teller op respectievelijk 60.100 en 10.600). De geest was uit de fles en in de dagen die volgden verschenen tal van gelijkaardige posts op Twitter en andere sociale media. 

Zoals wel vaker gebeurt bij hypes op sociale media begonnen mememakers en andere grapjassen het concept al snel over te nemen en een nieuwe invulling te geven. Daarbij doken variaties op met "How it's going" om (vooral) ongeluk in de liefde in de verf te zetten.

De parodieën gingen al snel breder en begonnen andere situaties in heel andere contexten samen in beeld te brengen, zoals het verschil in handschrift bij het begin en het einde van een examen, een fles tequila en de black-out die daarop kan volgen of de eerste en de laatste aflevering van de serie "Friends".

Sommige posts bleken bijzonder succesvol, zoals die van ene "autumn" (@Autie_Radig) waarbij een puppy in een volwassen hond verandert en een man in een kerstboom. Liefst 1,2 miljoen mensen gaven de tweet in kwestie een like en 72.400 anderen besloten die te retweeten.

Toch wendt niet iedereen zich voor de lol tot "How it started". Op 2 oktober plaatste Anthonia Rochus schokkende foto's op Twitter die tonen hoe ze door haar ex-vriend fysiek zwaar was toegetakeld. Het model uit Antwerpen wilde daarmee het thema partnergeweld onder de aandacht brengen.

Intussen doen ook bedrijven en organisaties mee met de hype, ook bij ons. Zo heeft de VRT een post gemaakt met de iconische VRT-toren waarbij de eerste foto de operatie van mei 1980 toont waarbij de schotel langs de schacht omhoog werd getrokken.

Ook wij zijn in de archieven gedoken en geven je hieronder een van onze allereerste homepages mee toen we nog vrtnieuws.net heetten. Die dateert van 18 mei 2003 en stond in het teken van de federale verkiezingen die op die dag plaatsvonden. Daaronder tonen we je onze homepage van vandaag 12 oktober 2020, even over 18 uur.

Homepage van vrtnieuws.net van 18 mei 2003.
Homepage van vrtnws.be van 12 oktober 2020, even over 18 uur.

Meest gelezen