Archiefbeeld van een zone 30.
Nicolas Maeterlinck

Grote meerderheid bestuurders rijdt te snel in zone 30: "Een daling, maar nog steeds te veel"

Acht op de tien bestuurders rijden te snel in een zone 30. Dat blijkt uit de nieuwe gedragsmeting die verkeersinstituut Vias op 215 locaties heeft uitgevoerd in 2021. "Dat is een daling tegenover eerdere metingen, maar het blijft ontzettend veel", zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. 

78 procent van de Belgen rijdt te hard in de zones 30. 15 procent rijdt zelfs harder dan 47. Nochtans loont het de moeite om ook op die snelheden voorzichtig te rijden, zegt Stef Willems van verkeerscentrum Vias. "Als je een voetganger aanrijdt aan 40 kilometer per uur, verdubbelt de kans op een dodelijk ongeval."

Klein lichtpuntje voor Vias is dat de cijfers voor de zone 30 lichtjes afnemen. In de vorige meting, in 2015, en alle voorgaande, had minstens 90 procent van de gecontroleerde chauffeurs daar een te zware voet.

Doorverwezen naar de rechtbank

Op wegen waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden, rijdt ongeveer de helft te snel. Dat is een stijging want bij de laatste metingen in 2015 reed slechts een derde op zulke wegen te snel. "We zien daar ook grote regionale verschillen", zegt Willems. "In Vlaanderen rijdt 42 procent van de bestuurders daar te snel, in Wallonië 68 procent."

Ook op wegen waar de snelheidslimiet hoger ligt, lijkt de evolutie de verkeerde kant uit te gaan. Zo is er een verdubbeling van het aantal hardrijders op wegen waar maximaal 90 km/u gereden mag worden. Op die wegen ziet Vias geen groot verschil tussen Vlaamse en Waalse wegen.

"Op de wegen met twee keer twee rijstroken en een maximumsnelheid van 90 km/uur rijdt Ă©Ă©n procent van de bestuurders 50 kilometer per uur te snel", zegt Willems. "Zij zouden meteen zijn doorverwezen naar de rechtbank."

Voor de gedragsmeting werd de snelheid van 3,8 miljoen personenwagens gemeten, in omstandigheden waar de bestuurders zelf hun snelheidskeuze konden bepalen. Ze werden er niet beĂŻnvloed door externe factoren zoals snelheidsremmers, flitspalen of files.

Rijbewijs met punten

Veel van de wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur hebben sinds de vorige meting een lagere limiet van 30 km/uur gekregen. Dat verklaart volgens Vias waarom er op die wegen een stijging is van het aantal hardrijders.

Sowieso is overdreven snelheid een hardnekkig probleem, zegt Willems. "Het ligt aan de oorzaak van een op de drie dodelijke ongevallen. Om dat aan te pakken, moet je op verschillende sporen inzetten, waaronder sensibilisering en handhaving."

Vias pleit ook opnieuw voor een rijbewijs met punten. "Bestuurders die herhaaldelijk in de fout gaan, zullen zo sneller hun les leren", zegt Willems. "Ook aan de zichtbaarheid en de uniformiteit van de snelheidsaanduidingen is nog werk. Sommige bestuurders rijden uit onwetendheid te snel."

Tot slot ziet Willems in nieuwe technologieën een hulpmiddel. "Rijhulpsystemen gaan verplicht worden in elk voertuig. Die geven je een signaal wanneer je te snel rijdt."

Meest gelezen