Mysteries van Vlaanderen: loopt er een geheim goudspoor onder de grond in Brussel? (deel 1) 

Treinbestuurder Aster Stijn hoort al jaren het gerucht dat er een verborgen treinspoor loopt vanuit de Nationale Bank naar de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Zo zou er in het geheim goud geëvacueerd kunnen worden als dat nodig zou zijn. Bestaat het spoor echt? Of is het een broodjeaapverhaal?  Radio2 probeert het mysterie op te lossen. 

Radio2 ontrafelt de hele zomer lang mysteries uit Vlaanderen en Brussel. Met de hulp van luisteraars en experten proberen mysteriejagers Sam De Meulder en Ward Schouppe het antwoord te vinden op geheimzinnige verhalen.

Aster Stijn is treinbestuurder en passeert vaak met de trein langs de Noord-Zuidverbinding, de spoorwegverbinding tussen de Brusselse grote stations. Over die verbinding hoort hij al jaren een gerucht. "In de tunnels zou ergens een geheim spoor zijn met een aansluiting naar de goudreserve van de Nationale Bank", vertelt hij. "Op die manier zou er erg snel goud geëvacueerd kunnen worden in geval van nood." Klopt het verhaal of is het een broodjeaapverhaal?  Aanwijzingen heeft Stijn voorlopig niet. "Geen enkele collega heeft de tunnel ooit gezien of is er al voorbij gereden. Te voet door die verbinding wandelen is ook gevaarlijk, dus ik ben zelf nog niet op onderzoek uit gegaan."

BEKIJK: Treinbestuurder Aster vermoedt dat er op deze treinroute ergens een geheim goudspoor uitkomt op de gekende treinsporen.

Videospeler inladen...

Radio2 ging treinreizigers, die vaak gebruik maken van de Noord-Zuidverbinding, uitvragen over een mogelijk goudspoor. "Geheime sporen? Dat is een boeiend verhaal, maar het zegt me niets", reageert een reiziger. "De enige treinsporen die ik al gevonden heb, zijn degenen waar mijn trein op mij staat te wachten", lacht een andere. 

Superkrachtige locomotief

Het spoor zelf is voorlopig nog spoorloos. Radio2 neemt contact op met NMBS, Infrabel én de Nationale Bank om te kijken of zij verder kunnen helpen. Er moet hier en daar opzoekingswerk gebeuren. Radio2 begint met te onderzoeken of het technisch allemaal wel kan. Een vracht goud zou enorm veel wegen, is er eigenlijk wel een locomotief die krachtig genoeg is om die lading te transporteren? Trainworld, het Belgische treinmuseum van de NMBS in Schaarbeek, doet vermoeden van wel. Tussen de vele historische locomotieven die er tentoongesteld staan, valt één model op: locomotief Type 12 (ook wel "Atlantic 12" genoemd), serienummer 12.004. 

"Dat is echt een beest van een locomotief", vertelt Marijke Keersebilk. "Als je ernaast staat, zie je dat de wielen 2,10 meter hoog zijn. Voor zijn tijd reed het toestel ook al erg snel en ook zijn kracht valt op." Het model werd ontworpen in 1939 en gebruikt tot 1962. Het toestel dat in Trainworld staat, is het enige toestel dat bewaard is gebleven. 

Locomotief 12.004, het enige toestel van locomotief Type 12 dat bewaard is gebleven.
Radio2

Voor Keersebilk is het dan ook duidelijk: "Goud is natuurlijk heel zwaar, maar ik ben er zeker van dat zo'n locomotief een wagon vol met goud zou moeten kunnen voorttrekken."

Een locomotief die het eventuele goud van de Nationale Bank via een geheime tunnel in Brussel kán vervoeren, is er dus al. Technisch lijkt dat dus al mogelijk. Maar, er zijn nog veel meer puzzelstukjes nodig om dit mysterie op te lossen. Liggen de antwoorden in de Nationale Bank? Dat onderzoekt Radio2 verder deze week. 

Meest gelezen