agentschap wegen en verkeer

Rotonde in Aalter aan op- en afrittencomplex E40 moet opnieuw aangelegd worden door slecht beton

De rotonde die Aalter met het nieuwe op- en afrittencomplex aan de E40 verbindt, moet opnieuw aangelegd worden. Uit proefboringen van de wegbeheerder blijkt dat de rotonde is aangelegd met slecht beton. ā€œToen ik dat hoorde, heb ik eens heel hard gevloektā€, klinkt het bij schepen Patrick Hoste (CD&V). ā€œMaar de kosten zijn voor de aannemer, want het valt binnen de garantieperiode.ā€

Na jaren van verkeersellende waren de inwoners van Aalter eindelijk verlost van alle wegenwerken en was het op-en afrittencomplex naar de E40 helemaal klaar. Maar amper een jaar later heeft de wegbeheerder ontdekt dat de rotonde in Aalter met slecht beton is aangelegd en dat er herstellingswerken nodig zijn. ā€œOver enkele weken begint de miserie op de Tieltsesteenweg dus opnieuwā€, klinkt het.

Beton van slechte kwaliteit

ā€œAgentschap Wegen en Verkeer heeft ons laten weten dat het beton dat is gebruikt om de rotonde aan te leggen van slechte kwaliteit isā€, vertelt schepen Hoste. ā€œDe samenstelling van het beton klopt niet, en daardoor is de levensduur van het rondpunt niet gegarandeerd. Als je nu naar de plek kijkt, dan lijkt het of alles in orde is, maar blijkbaar is de kwaliteit zo slecht dat het wegdek over 5 tot 10 jaar weer aan vernieuwing toe is. Dan hebben we liever de korte pijn.ā€

Maandenlange verkeershinder

De werken aan de rotonde zullen in 3 fases gebeuren. De eerste fase start op 15 maart en zal 4 tot 6 weken duren. ā€œMaar de verkeershinder voor personenwagens zal relatief meevallenā€, stelt Hoste gerust. ā€œEr gaan omleidingen zijn, maar normaal zal het verkeer redelijk vlot doorkunnen. Er zullen vooral problemen zijn voor het vrachtverkeer tussen Aalter en Tielt.ā€

We waren eindelijk verlost van alle werken, en nu zitten we opnieuw 3 maanden met verkeershinder

Patrick Hoste (CD&V), schepen Aalter

Eind april volgt de tweede fase, dan zal de omleiding een beetje bijgestuurd worden. ā€œMaar ook hier zal de hinder meevallen. De laatste fase heeft dan weer zo goed als geen impact op het verkeerā€, voegt Hoste er nog aan toe. ā€œMaar het is hoe dan ook geen leuk nieuws. We waren eindelijk verlost van de werken, en we zitten nu opnieuw zoā€™n 3 maanden met files en omleidingen.ā€Ā 

Korte pijn

Uit de testboringen van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het wegdek aan de rotonde normaal nog een paar jaar in goede staat zal zijn. ā€œMaar we weten dat er problemen op ons af zullen komen, dus daarom hebben ze ons aangeraden om het wegdek nu aan te pakkenā€, gaat Hoste verder. ā€œDaar ben ik het mee eens. Liever nu de korte pijn en alles aanpakken, dan dat we over 5 of 10 jaar opnieuw in de miserie zitten. Bovendien zal er nooit een goede periode zijn om dat punt aan te pakken, omdat er zoveel doorgaand verkeer is.ā€Ā 

Het zal veel geld kosten om dit allemaal te herstellen, maar het valt gelukkig binnen de garantie

Patrick Hoste (CD&V), schepen Aalter

Hoe het kan dat de rotonde is aangelegd met slecht beton, is een raadsel. ā€œIk heb geen idee hoe zoiets mogelijk isā€, zegt Hoste. ā€œWellicht is er een fout gebeurd bij de productie. Het is in ieder geval een fout met serieuze gevolgen. Toen ik het nieuws hoorde, heb ik eens heel hard gevloekt. Maar ik denk dat de aannemer nog harder gevloekt heeft. Het zal veel geld kosten om dit te herstellen, maar we hebben het ontdekt binnen de garantieperiode, dus de kosten komen op de schouders van de aannemer terecht.ā€Ā 

Beterschap in zicht

Als er 1 voordeel is aan de hele situatie, is het dat de inwoners van Aalter de rotonde en het nieuwe op- en afrittencomplex al een tijdje hebben kunnen testen. ā€œEn dat viel goed meeā€, zegt Hoste. ā€œIedereen is eigenlijk heel tevreden over de nieuwe verkeerssituatie daar. Eenmaal je het systeem kent, gaat alles zeer vlot. We zullen nog even moeten doorbijten, maar er is beterschap op komst. We weten nu waarvoor we het doen.

(Bekijk hieronder de video van Agentschap Wegen en Verkeer over de werken aan het op-en afrittencomplex tussen 2016 en 2020.)

Noot van de nieuwsombudsman : In dit filmpje van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn groenwitte vrachtwagens te zien van de firma NV Declercq Stortbeton uit Waregem. De firma laat via de nieuwsombudsman weten dat zij alleen beton heeft geleverd voor funderingen, fietstunnels, Ā fietspaden en bruggen. Niet voor het wegdek. De firma zegt dat zij geen uitstaans heeft met de slechte kwaliteit van het beton voor het wegdek.

Meest gelezen