Ritsen: 1 op de 5 bestuurders weet nog altijd niet hoe het moet

Exact 5 jaar na de invoering van het ritsprincipe weten veel Belgen nog steeds niet hoe ze moeten ritsen. En dat leidt tot frustraties op de weg. Dat blijkt uit een nieuwe enquête van mobiliteitsorganisatie Vias Institute. 

Ritsen komt frequent voor in ons verkeer. Zowat alle Belgische bestuurders hebben al van het ritsprincipe gehoord. Toch weet 1 op de 5 bestuurders niet hoe dit hoffelijkheidsprincipe precies werkt. 

Frustratie

Bijna 4 op de 10 Belgische bestuurders zien elke dag hoe andere bestuurders op een foutieve manier ritsen. Dat leidt tot irritatie op de weg. Nochtans is het juist de bedoeling om de wrevel en frustraties in het verkeer door ritsen af te nemen. 

Een grote meerderheid van de bestuurders vindt ritsen efficiënt. Op voorwaarde dat het juist wordt toegepast natuurlijk. Correct ritsen vermindert het aantal files. Bij ritsen wordt de wegcapaciteit beter benut en verloopt de doorstroming vlotter. 

Hoe het moet

Ritsen is verplicht op plaatsen waar één rijstrook wegvalt. Waar het verkeer in een wegversmalling komt - van twee rijvakken naar één - blijft de bestuurder op zijn rijstrook rijden tot aan de versmalling. Pas dan voegt hij in in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verderzet. De bestuurders die zich daar bevinden, moeten de anderen beurtelings laten invoegen. 

Het ritsprincipe geldt voor alle bestuurders, ongeacht het type voertuig. Dat betekent dus ook voor motors, vrachtwagens en bestelwagens. Bestuurders die foutief ritsen, riskeren een boete van 58 euro.

Op deze website van het Agentschap Wegen en Verkeer kunnen weggebruikers extra informatie over het ritsprincipe nalezen.

Meest gelezen