Afghaanse pop promoot vrouwenrechten in Sesamstraat
Zari is het eerste poppetje met Afghaanse roots en heeft sinds vorige week een plaats in "Baghch-e-Simsim", de Afghaanse versie van Sesamstraat. Het figuurtje moet het zelfvertrouwen van jonge meisjes opkrikken en wijst onder meer op het belang van een opleiding en een carrière.
Op dat vlak is nog veel werk aan de winkel in Afghanistan. Nog geen 15 jaar geleden waren vrouwen en kinderen nagenoeg volledig uitsloten van het onderwijs. Ook vandaag heeft een derde van de minder dan 5-jarigen nog nooit de kleuterschool gezien.
Met hoofddoek
Sesamstraat was voor het eerst te zien in Afghanistan in 2004. De huidige versie, gebaseerd op het Amerikaanse Sesame Street, is sinds 2011 op de buis. De makers spreken van het succesvolste programma voor jonge kinderen ooit in Afghanistan. Ze bereiken naar eigen zeggen ruim 80 procent van de 3- tot 7-jarigen.
Toch heeft de reeks ook invloed op Afghaanse volwassenen. Uit een studie blijkt dat de ouders, en dan vooral de vaders, van de jonge kijkers na de eerste vier reeksen meer waarde hechtten aan de opvoeding van hun dochters.
De vijfde reeks, waarin Zari verschijnt, gaat onder meer in op het belang van een eigen identiteit en cultuur. Om die reden is het nieuwe figuurtje vaak gekleed volgens lokale tradities. Ze draagt bij tijd en wijlen ook een hoofddoek.
Zari is niet de eerste die Sesamstraat een meer plaatselijk karakter geeft. In India kregen vertrouwde figuren als Bert en Ernie het gezelschap van Chamki. In Zuid-Afrika kennen ze Cami. Egyptische kleuters hebben dan weer Khokha.