Reporters

Meer dan de helft van de dodelijke slachtoffers op de snelweg heeft geen autogordel om

Zestig procent van de mensen die omkomen bij een verkeersongeval op de snelweg draagt geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute, het vroegere BIVV. Dat onderzocht de pv's van bijna 160 dodelijke ongevallen op de snelwegen uit 2014 en 2015.

Een gordel dragen in de auto is nog altijd niet vanzelfsprekend voor iedereen. Dat blijkt uit de pv's van 158 dodelijke ongevallen die Vias onderzocht heeft. "De gordeldracht is de laatste 15 jaar positief geëvolueerd, volgens onze laatste gedragsmeting draagt bij 92 procent van de mensen zijn gordel," zegt Stef Willems van Vias. "Maar dat betekent wel dat nog altijd een grote groep mensen géén gordel draagt."

Vias blijft dus hameren op de autogordel, en campagnes zullen nodig blijven. "Als je de dodelijke ongevallen bekijkt, dan merk je toch duidelijk dat een gordeldragen van levensbelang is, dus we moeten blijven herhalen dat de gordel levens kan redden."

Snelheid, alcohol en wegenwerken

Vias onderzocht ook wat de oorzaken zijn van dodelijke ongevallen op de snelweg. "Snelheid en alcohol veroorzaken de meeste dodelijke ongevallen. Bij 4 op de 10 onderozchte ongevallen speelde snelheideen rol, alcohol bij meer dan 1 op de 10. Maar in 40 procent van de gevallen werd de bestuurder helemaal niet op alcohol getest.  Het échte cijfer zou dus nog hoger kunnen liggen."

De gevaarlijkste plekken op de Belgische snelwegen zijn op- en afritten. Eén dodelijk ongeval op de tien gebeurde op een op- of afrit en één dodelijk ongeval op vijf gebeurde in de buurt van een op- of afrit.

En nog opvallend: bij dertien procent van de ongevallen waren er wegenwerken aan de gang op het moment dat het ongeval gebeurde. Dat cijfer stijgt de laatste jaren en ligt nu al drie keer hoger dan in 2009. "Snelheidscontroles bij wegenwerken zijn volgens ons bijzonder belangrijk," besluit Vias. 

Meest gelezen