Een archieffoto van de brug in aanbouw

Betaald door Europa, gebouwd door China: nieuwe brug laat Bosnië links liggen en verbindt Dubrovnik met rest van Kroatië

Vanavond is in Kroatië met het nodige feestgedruis een grote brug naar het schiereiland Peljesac ingehuldigd. Inwoners en toeristen kunnen zo rechtstreeks naar de historische stad Dubrovnik rijden. Tot nu toe moest dat over een stukje van buurland Bosnië met urenlang tijdverlies aan de grensposten tot gevolg. 

De brug verbindt de stad Komarna op het vasteland van Kroatië met het schiereiland Peljesac en ligt dus nog een eindje van Dubrovnik af. De brug is 2,4 kilometer lang en wordt gedragen door 13 pilaren van 100 meter hoog. De brug zelf hangt 55 meter boven het water zodat schepen er nog altijd onder kunnen varen.

BEKIJK - De nieuwe brug werd feestelijk geopend:

Videospeler inladen...

Kroatië is erg trots op de nieuwe brug en die is van erg groot belang voor het toerisme. Jaarlijks ontvangt het land 20 miljoen buitenlandse toeristen die flink wat geld in het laatje brengen. Een van de bijna verplicht te bezoeken plekken in Kroatië is de schilderachtige ommuurde vestingstad Dubrovnik, de "parel van de Adriatische Zee".

AFP or licensors

Tot vandaag was die parel over land echter moeilijk te bereiken. Wie er naartoe wou, moest door een stukje van 10 kilometer Bosnië-Herzegovina rijden. Het oponthoud aan de twee grensposten kostte de inwoners van Dubrovnik en omgeving en de talrijke toeristen uren tijdverlies. Kroatië is sinds 2013 lid van de Europese Unie, maar Bosnië niet. (Lees verder onder de kaart).

Met hulp van Europa en China

Dat tijdverlies aan de grenzen dateert van 1991 toen Kroatië onafhankelijk werd van Joegoslavië. In 2007 poogde de toenmalige regering in Zagreb al eens een brug te bouwen, maar door financiële problemen bleef dat een utopie.

Na de toetreding van Kroatië tot de EU in 2013 kwam het project echter wel van de grond. De EU betaalde 357 miljoen euro, goed voor 85 procent van de kosten, van de brug. De bouw ervan werd toegewezen aan een Chinese bouwgroep. Het gaat dus om een van de infrastructuurprojecten waarmee China in de Balkan voet aan de grond wil krijgen, maar dan vooral betaald met Europees geld. 

De stadswallen en de oude stad van Dubrovnik.
2016 AP

Hoe dan ook, de Chinezen hebben de brug op tijd opgeleverd en vanavond wordt die dus feestelijk ingehuldigd. Het toerisme in Dubrovnik kan er wel bij varen, maar ook de lokale bewoners van het schiereiland Peljesac die vooral wijn, maar ook oesters en mosselen naar de rest van Kroatië uitvoeren.

Ragusa, kruispunt van oost en west

Die nieuwe brug lijkt een moderne variant in de scharnierfunctie van Dubrovnik tussen oost en west. De stad werd in de 7e eeuw gesticht door lokale Illyrische stammen die op de vlucht waren voor een invasie van Avaren uit Azië. In de middeleeuwen groeide Ragusa, zoals Dubrovnik toen heette, uit tot een belangrijke havenstad, die eerst onder Byzantijnse, nadien onder Venetiaanse en Hongaarse controle stond.

In de 14e en 15e eeuw was Ragusa -net zoals Venetië, Genua, Amalfi en Pisa- een belangrijke zeemacht in de Middellandse Zee en een stadsrepubliek waar oligarchische zakenlui het voor het zeggen hadden. Ragusa onderhield goede handels- en politieke contacten met het Turks-Ottomaanse rijk en voerde zo veel goederen uit het Oosten in Europa in. In de 17e eeuw volgde het verval na een aardbeving en in 1808 zette de Franse keizer Napoleon I een punt achter de onafhankelijkheid van Ragusa. Sindsdien maakt het opeenvolgend deel uit van het Ottomaanse of Habsburgse rijk, Joegoslavië en nu dus Kroatië. 

AFP or licensors

Meest gelezen