Vlaamse kerstfilm "De Familie Claus" in première op Netflix: hoe bedreigend zijn streamingdiensten voor bioscopen?

Vandaag gaat de nieuwe Vlaamse kerstfilm "De Familie Claus", met acteur Jan Decleir als kerstman, in première op streamingplatform Netflix. Het is de eerste keer dat een Vlaamse film meteen wordt aangekocht door een streamingdienst en dus niet eerst in de bioscoopzalen speelt. Sinds het coronavirus de bioscoopdeuren in ons land voorlopig gesloten houdt, bieden steeds meer filmstudio's en producenten hun films direct aan via streaming. Maar is dat wel een goede zaak?

Normaal zou "De Familie Claus" vanaf 25 november in onze bioscoopzalen spelen, maar daar heeft de coronapandemie een stokje voor gestoken. De producenten van de Vlaams-Nederlandse kerstfilm gingen op zoek naar andere mogelijkheden en vonden die bij streaminggigant Netflix. 

Het resultaat:  "De Familie Claus" is de eerste Vlaamse kerstfilm die meteen via Netflix te bekijken is, én de eerste Vlaamse film die wereldwijd op het platform beschikbaar is. Met 195 miljoen Netflix-abonnees staat "De Familie Claus" potentieel een groot publiek te wachten.

Door de sluiting van de filmzalen leek een samenwerking met Netflix de beste oplossing. Want een kerstfilm kan je niet in de zomer uitbrengen.

Matthias Temmermans, regisseur

"Als je een filmscript schrijft, wil je dat natuurlijk op het grote scherm zien", bekent regisseur Matthias Temmermans. "Maar door de sluiting van de filmzalen leek een samenwerking met Netflix de beste oplossing. De releasedatum uitstellen naar volgend jaar, zou de concurrentie met andere nieuwe films misschien te groot maken. En een kerstfilm kan je natuurlijk ook niet in de zomer uitbrengen."

Bekijk hier de trailer van "De Familie Claus" en lees daarna verder.

De film draait rond Jules Claus, vertolkt door het jonge acteertalent Mo Bakker (bekend van de serie "Zie Mij Graag"), die niet houdt van Kerstmis. Na het overlijden van zijn vader wil Jules niets meer te maken hebben met de "mooiste tijd van het jaar". Op een dag ontdekt hij dat zijn grootvader, gespeeld door Jan Decleir, de enige echte kerstman is. De traditie blijkt al jaren in de familie te zitten.

In juni ging VRT NWS een kijkje nemen op de filmset van "De Familie Claus". Bekijk hier de reportage uit "Het Journaal" en lees daarna voort.

Videospeler inladen...

Alternatief verdienmodel

Films die via streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime of Apple TV uitgebracht worden: die praktijk is aan een opmars bezig. Nadat films enkele maanden exclusief in de filmzalen hebben gespeeld, kunnen mensen ze ook thuis bekijken via streaming. De coronacrisis heeft die gang van zaken drastisch veranderd. Heel wat films die in eerste instantie voor het grote scherm bedoeld waren, gaan nu meteen in première via streamingdiensten, omdat de bioscoopzalen gesloten zijn.

Niet elke producent heeft de mogelijkheid om zijn filmrelease uit te stellen tot de bioscoopzalen weer openen.

Erwin Provoost, directeur VAF

"Niet elke producent heeft de mogelijkheid om zijn filmrelease uit te stellen tot de bioscoopzalen weer openen", verklaart Erwin Provoost, directeur van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). "Neem nu "De Familie Claus", die film is gemaakt door een jong productiehuis en was bedoeld voor de bioscoopzalen. Financieel is uitstellen tot volgend jaar niet aantrekkelijk, want er steekt veel geld in zo'n films. Producenten en distributeurs moeten dat wel kunnen terugverdienen."

Ook internationale filmstudio's neigen door corona naar een exclusieve release via streaming. Er zijn tal van voorbeelden: denk bijvoorbeeld aan de live-action remake van Mulan die deze maand meteen op Disney+ verscheen, maar eigenlijk bedoeld was om een blockbuster te worden in de cinemazalen. "The Life Ahead", de nieuwste film met dé grootste nog levende actrice uit de gouden jaren van de cinema, Sophia Loren, kon je eveneens direct vanuit je luie zetel bekijken op Netflix. De Pixar-fim "Soul", waarin muziekleraar Joe droomt van een carrière als jazzmuzikant, zal vanaf eind deze maand via Disney's eigen streamingplatform terug te vinden zijn.

Laten we hopen dat mensen thuis grote televisies hebben.

George Clooney, acteur

Op 23 december zal "The Midnight Sky", een film met George Clooney over een grote ramp in het jaar 2049, uitkomen op Netflix. De film is nochtans gefilmd met een filmformaat van 65 mm: een dure manier van filmen die pas echt tot z'n recht komt op het grote scherm. "Laten we hopen dat mensen thuis grote televisies hebben", lacht Clooney, die niet enkel acteert in de film maar hem ook regisseert.

Bekijk hier de trailer van "The Midnight Sky" met acteur George Clooney, en lees daarna verder.

Vorige week kondigde filmstudio Warner Bros aan dat ze meer willen inzetten op streamingdiensten als nieuw verdienmodel en dat als gevolg van de coronacrisis. Vanaf volgend jaar zullen zij al hun films tegelijk in de cinema en op streamingdienst HBO Max lanceren. Het gaat onder meer over blockbusters als "Dune", "The matrix 4", "Godzilla vs Kong" en "Suicide Squad 2". HBO Max komt in de tweede helft van 2021 naar Europa, maar Europese abonnees zullen voorlopig geen gebruik kunnen maken van de gelijktijdige filmreleases, die dus uitsluitend voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn.

Wat met de bioscopen?

Voor filmmakers bieden streamingkanalen meer mogelijkheden om een publiek te bereiken en corona lijkt dat proces alleen maar te versnellen. Maar wat betekent die evolutie voor de bioscoopzalen?

"Het zorgt ervoor dat het publiek kritischer wordt", stelt Erwin Provoost (VAF). "Mensen staan meer stil bij welke films ze de moeite waard vinden om in een cinemazaal te bekijken." Provoost vindt de zogenoemde "Day&Date releases" van Warner Bros dan ook zorgwekkend. "Het zou het bioscoopbezoek deels kunnen kannibaliseren eens de bioscopen weer openen."

Cinema's blijven het belangrijkste terugverdienmodel voor filmstudio's.

Anneleen Van Troos, woordvoerster Kinepolis

Toch laten de bioscopen in ons land zich voorlopig niet afschrikken. Zelfs de Kinepolis Group, die afgelopen vrijdag haar aandeel met 15 procent zag dalen, heeft er vertrouwen in dat mensen weer hun weg naar de zalen zullen vinden. 

"De meeste studio's stellen hun films nog altijd uit, want cinema's blijven het belangrijkste terugverdienmodel", aldus Kinepolis-woordvoerster Anneleen Van Troos. "Ongeveer 50 procent van het entreegeld storten wij door naar de filmmaker. De cinema-inkomsten wegen veel zwaarder door dan die van streaming, tv of dvd."

Sommige filmmakers kiezen dan ook resoluut voor uitstel, zolang een release in de grote zalen niet mogelijk is. Regisseurskoppel Jan Verheyen en Lien Willaert hebben de premièredatum voor hun film "Red Sandra" al drie keer uitgesteld. "Wij volgen het voorbeeld van nogal wat Amerikaanse films", vertelt Verheyen in "De Wereld Vandaag" op Radio 1. "De film is gemaakt voor de bioscoop. Toch moeten we afstappen van het idee dat de bioscoop het enig zaligmakende medium is voor een film. Je hebt films die evengoed of beter gediend zijn door streaming- of andere distributieplatformen."

Het grote scherm en de sfeer in een zaal zullen mensen blijven lokken.

Johan Van Schaeren, Cinema ZED

Naast de grote commerciële spelers als Kinepolis vertrouwen ook de kleinere bioscopen op hun publiek.  Johan Van Schaeren, algemeen coördinator bij Fonk vzw, de vzw achter Cinema ZED in Leuven: "De film is maar een deel van de hele cinemabeleving. Mensen maken er een avondje uit van. Het grote scherm en de sfeer in een zaal zullen mensen blijven lokken." Toch hebben stadsbioscopen als ZED in Leuven en Studio Skoop in Gent het niet gemakkelijk. Erwin Provoost (VAF) vreest dat sommigen de coronacrisis niet zullen overleven. "Naast overheidssteun zouden lokale besturen zich moeten inzetten om de kleinere bioscopen te ondersteunen."

Bijna 70 jaar na de komst van de televisie zullen bioscopen zich dus opnieuw moeten aanpassen aan een groeiende digitale concurrent. "Die streamingdiensten zorgen voor een wereldwijde verbreding van het aanbod, maar ze kunnen perfect bestaan naast de traditionele bioscopen", beargumenteert Jan Verheyen. "In het begin waren cinema en televisie ook elkaars aartsvijanden, tot ze ontdekten hoe ze elkaar kunnen aanvullen. Dat zal nu ook gebeuren in de filmsector, bij cinema's en streamingplatformen."

Beluister hier het hele interview met Jan Verheyen in "De Wereld Vandaag" op Radio 1:

Eerder raakte al bekend dat door de coronacrisis de release van de nieuwste Bondfilm wordt uitgesteld. Toen maakte "Terzake" onderstaande reportage over de invloed van de coronacrisis op de bioscopen.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen