De ring rond Eeklo moet auto's en vrachtwagens uit het stadscentrum houden.
Foto: Wegen en Verkeer

Eerste stukje van langverwachte ring rond Eeklo klaar

In Eeklo is het eerste stukje van de langverwachte ring rond de stad klaar. Bedoeling is dat auto's en vrachtwagens rond de stad kunnen rijden, en niet meer door het centrum. Dat moet het stadscentrum veiliger maken, want elke dag rijden bijna 27.000 voertuigen door Eeklo.

De plannen voor een ring rond Eeklo bestaan al meer dan 50 jaar. De werken begonnen in de zomer van vorig jaar, en nu is het eerste stukje klaar. 

Wegen en Verkeer legde een rotonde aan op de Industrielaan. Er kwamen dubbelrichtingsfietspaden die van de weg zijn gescheiden met beplanting. Er werd een afslagstrook naar de N9-gewestweg aangelegd, en een vrachtwagenparking. Dat moet vrachtwagenchauffeurs helpen om gemakkelijker ergens te kunnen parkeren. 

Veiliger en vlotter bereikbaar

Door de ring rond Eeklo moet doorgaand verkeer rond de stad kunnen rijden, en niet meer door het centrum. Dat moet het stadscentrum aangenamer en veiliger maken voor inwoners en bezoekers.

De ring moet ook het ziekenhuis AZ Alma, het industrieterrein en de school Ten Doorn vlotter bereikbaar maken.

Ook fietsers zullen zich sneller en veiliger via de ring rond Eeklo kunnen verplaatsen. Er komen heel wat dubbelrichtingsfietspaden, in totaal 4 kilometer. En daar komen nog een fietstunnel en 2 fietsbruggen bij. 

Om geluidshinder van het verkeer op de ring te beperken, worden geluidsbermen en geluidsschermen langs de ring rond Eeklo geplaatst.

Via dubbelrichtingsfietspaden langs de ring zullen fietsers zich sneller en veilig kunnen verplaatsen.
Foto: Chris Thienpondt

Klaar tegen 2030?

De volgende fase van de werken aan de ring zou normaal volgend jaar starten. In maart is de vergunning daarvoor aangevraagd, en in het najaar wordt beslist welke aannemer de werken mag uitvoeren. 

De Vlaamse regering investeert 3,5 miljoen euro in de ring rond Eeklo.

Er volgen nu nog 3 fasen om de ring rond Eeklo helemaal aan te leggen.
Foto: Chris Thienpondt

Meest gelezen