De Persgroep werkt aan "Spotify met nieuwsartikels"

De Persgroep werkt aan een onlineplatform waar abonnees artikels zullen terugvinden van de verschillende kranten van de uitgever. De functie zal daarnaast erg gepersonaliseerd zijn en zich toespitsten op de interesses van de gebruikers.

Abonnees zullen op het nieuwe platform kunnen aangeven in welke onderwerpen ze geĆÆnteresseerd zijn of kunnen lijsten volgen die op voorhand zijn samengesteld door de redactie. Een computeralgoritme bepaalt op basis daarvan welke artikels interessant kunnen zijn en toont ze op het platform, dat de naam Topics meekrijgt.

Het aanbod van artikels zal groter zijn dan enkel de ene krant waarop de gebruiker geabonneerd is, maar het blijft wel enkel bij de kranten die De Persgroep in handen heeft.Ā Concreet gaat het om de Vlaamse kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws en de Nederlandse kranten Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

Of dat aanbod in de toekomst wordt uitgebreid, is nog niet duidelijk. "Er zijn nog geen contacten geweest, maar ik heb er wel al over nagedacht hoe je dat zou kunnen doen", zegt CEO Koen Verwee in De Morgen.Ā "Gespecialiseerde tijdschriften kun je perfect toevoegen, maar voor de Mediahuis-titels (Het Nieuwsblad, De Standaard,Ā Gazet vanĀ Antwerpen het Het Belang van Limburg, nvdr.) ligt dat moeilijker. Mensen zullen immers niet bereid zijn om de som van de twee te betalen. Je moet het juiste model vinden, en dat is niet eenvoudig."

Magazines toevoegen die De Persgroep bezit - zoals Humo,Ā Story,Ā Dag Allemaal en Goed Gevoel - lijkt op termijn wel een mogelijkheid.Ā "Maar ik denk niet dat je dat nog gratis kunt meegeven. Het zou perfect kunnen voor 5 euro extra."

De uitgever start momenteel met een testperiode bij zo'n duizend abonnees van de Vlaamse en duizend abonnees van de Nederlandse klanten.Ā Het plan is om later dit voorjaar de functie voor alle abonnees toegankelijk te maken.

McPHOTO / INSADCO / Bilderbox

Meest gelezen