Supermarktbezoek is nu al 18 procent duurder dan een jaar geleden: voor deze producten betaal je nu een heel pak meer

In vergelijking met november vorig jaar is jouw winkelkar nu al 18 procent duurder geworden. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop van zowat 3.000 producten in de winkels van 7 supermarktketens. Onder meer spaghetti en papierwaren zitten bij de sterkste stijgers.

Wie vorig jaar nog 100 euro betaalde voor een volle winkelkar, moet nu al 118 euro uit zijn binnenzak trekken voor hetzelfde mandje producten, zo leert een onderzoek van Test-Aankoop. De prijzen lijken daarmee nog verder door te stijgen: in oktober lag de prijs van een winkelkar nog 15 procent hoger, in september 12 procent.

De cijfers van Test-Aankoop bevestigen zo min of meer wat gisteren al duidelijk werd bij de officiële inflatiecijfers. Daarin bleek de inflatie, de algemene stijging van de levensduurte, in november te zijn gezakt naar een dikke 10 procent, met dank aan de iets mildere energieprijzen. Maar voor bijvoorbeeld voeding betalen jij en ik nog altijd ruim 14 procent meer dan een jaar een geleden.

Van zuivel tot frituurolie

Zo ziet ook Test-Aankoop dat zuivelproducten al maanden bij de sterkste stijgers zitten. In de winkelkar van Test-Aankoop betaal je nu een vierde (24%) meer voor zuivel, met jonge (gouda)kaas (+37%), boter (+33%) en halfvolle melk (+32%) als uitschieters.

De prijs voor grijze garnalen kreeg een forse opstoot, met 61 procent. Hetzelfde geldt voor diepvriesfrieten, die nu 47 procent duurder zijn dan een jaar geleden. Nog prijsstijgingen ziet Test-Aankoop bij onder meer spaghetti (+41%) en frituurolie (+37%). Groenten, vlees en kruidenierswaren stijgen gemiddeld 18 procent in prijs. Enkel de Granny Smith-appelen (-5%) en gezouten pinda’s (-3%) uit het winkelmandje van Test-Aankoop gaan tegen de trend in en dalen in prijs in vergelijking met een jaar geleden.

Test-Aankoop concludeert dat hun cijfers aantonen dat de crisis nog niet voorbij is. "Meer dan ooit moedigen we consumenten aan om prijzen te vergelijken per kilo of liter en om te letten op promoties", stelt woordvoerster Laura Clays. "Ook huismerken zijn een goede keuze: ze zijn goedkoper dan A-merken en je hoeft niet in te boeten aan kwaliteit." In een recent onderzoek van Test-Aankoop haalden huismerken gemiddeld hogere kwaliteitsscores dan A-merken.

Meest gelezen