Foto: Unsplash

Vanaf 2026 kunnen consumenten met bouw- en verbouwproblemen eindelijk terecht bij nieuwe Ombudsdienst Bouw

Er komt vanaf 2026 een federale ombudsdienst voor alle bouw- en verbouwgeschillen tussen consumenten en aannemers of architecten. De huidige Verzoeningscommissie Bouw wordt daarvoor uitgebouwd tot een volwaardige Ombudsdienst Bouw. Dat zijn de bouwsector en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) overeengekomen. Op dit moment worden klachten over bouwproblemen nog versnipperd behandeld.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

Vandaag ondertekenen verschillende organisaties uit de bouwsector samen met de staatssecretaris een engagementsverklaring om op termijn een Ombudsdienst Bouw op te richten. Het is een eerste stap om een centraal aanspreekpunt te maken voor alle bouwgeschillen. Op dit moment verloopt de behandeling van klachten nog erg versnipperd.

In het charter beloven de organisaties om op termijn een uniek contactpunt op te richten waar consumenten met alle mogelijke bouwgeschillen terechtkunnen. "We weten dat mensen veel geld en tijd steken in hun renovaties, dus we willen ook dat alles correct verloopt. Mensen die niet meteen naar de rechtbank willen stappen wanneer ze een probleem ondervinden, moeten bij de nieuwe ombudsdienst terechtkunnen", vertelt staatssecretaris Bertrand bij 'WinWin' op Radio2.

Hoe werkt het vandaag?

Wie problemen heeft met een bouwbedrijf, aannemer of architect kan op dit moment contact opnemen met twee verschillende diensten. Welke dienst dat precies is, hangt af van de aard van het probleem. Zit je met een technisch probleem, dan kan de Verzoeningscommissie Bouw je helpen. De commissie bestaat onder andere uit de Bouwunie, Netwerk Architecten Vlaanderen (NAV), FAB en Embuild.

Als het probleem eerder juridisch van aard is, dan moet je naar de Consumentenombudsdienst stappen. "Die doet fantastisch werk, maar het is een algemene dienst die niet gespecialiseerd is in bouwgeschillen. In tegenstelling tot bij de Verzoeningscommissie hebben zij geen specifieke expertise over bouwen en verbouwen. Bovendien zijn veel geschillen vaak zowel juridisch als technisch van aard, dus dat moet anders", vindt Bertrand.

Beluister - De Bouwunie is blij dat de ombudsdienst er eindelijk komt

Wat nu?

Laat het wel duidelijk zijn: er zal niet meteen veel veranderen voor de consument. In een eerste fase zullen de partners samen de Verzoeningscommissie Bouw verder uitbouwen tot wat op langere termijn de algemene Ombudsdienst Bouw moet worden. Dat zal onder ander gebeuren door sneller gegevens uit te wisselen met de Consumentenombudsdienst. Op die manier moeten consumenten nu al efficiënter geholpen kunnen worden.

Een eerste evaluatie wordt voorzien in augustus van dit jaar. De echte ombudsdienst zal pas in 2026 van start kunnen gaan. Intussen kunnen consumenten met bouwproblemen onder andere terecht op ConsumerConnect, het nieuwe platform van de federale overheid dat alle bestaande ombudsdiensten bundelt.

Lange weg afgelegd

Er is al jaren sprake van een Ombudsdienst Bouw, maar de plannen werden jaar na jaar op de lange baan geschoven. Eind 2019 startte toenmalig minister Wouter Beke (CD&V) op aangeven van de consumentenredactie van Radio2 al gesprekken op met de sector. Onder andere ACV Bouw, de grootste vakbond in de sector, de Bouwunie en het Netwerk Architecten Vlaanderen (NAV) spraken toen al hun steun uit voor het idee van een centrale ombudsdienst.

Midden 2022 legde toenmalig staatssecretaris Eva De Bleeker (Open VLD) "de eerste stenen" voor een Ombudsdienst Bouw. "Nu werken we verder aan de funderingen en hopelijk snel richting oplevering", klonk het destijds. Maar ook toen kwam er uiteindelijk niets van in huis. Tot nu dus.

De Bouwunie formuleert enkele tips om problemen met aannemers zoveel mogelijk preventief te vermijden. Hoe herken je een goede aannemer?

  • Check of je aannemer sociale en/of fiscale schulden heeft. Dat kan je controleren op een speciale website van de FOD Financiën
  • Betaal geen te hoge voorschotten
  • Check referenties: dat kan door ze online op te zoeken of door te praten met eerdere klanten die je kent
  • Sluit een contract af
  • Een volledige checklist vind je op VindUwAannemer

Meest gelezen