Stalen ros boven in de fietsstraat

Vanaf vandaag worden fietsstraten officieel in het Belgisch verkeersreglement opgenomen. Fietsstraten zijn straten waar fietsers de hele breedte van de weg mogen gebruiken. Auto's zijn er slechts "te gast": ze mogen niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden en ze mogen de fietsers niet inhalen.

De wet op de fietsstraten dateert al van begin dit jaar. Omdat toen werd nagelaten de bijhorende verkeersborden bij de wet te publiceren, kon die nog niet in werking treden.

Tien dagen geleden was het eindelijk zo ver. In het Belgisch Staatsblad verscheen een Koninklijk Besluit met de twee nieuwe verkeersborden die begin en einde van een fietsstraat aanduiden. Vandaag treedt de nieuwe wet in werking. Vanaf nu kunnen overal in het land fietsstraten ontstaan.

Roel De Cleen van de Fietsersbond juicht de nieuwe wet toe: "Dit is een belangrijke stap naar meer duurzame mobiliteit in onze stads- en dorpskernen. Volgens De Cleen zijn fietsstraten meer dan louter symbolen die het belang van fietsen benadrukken. "In stedelijk gebied is er vaak geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Fietsstraten kunnen dan een goed alternatief zijn." Hij hoopt dan ook op een sneeuwbaleffect waarbij steeds meer steden en gemeenten zo'n straten zullen inrichten.

Gent neemt het voortouw

In Gent heeft het stadsbestuur niet op de wet gewacht. Reeds in de zomer van 2011 werd ter hoogte van de Visserij de eerste fietsstraat van het land in gebruik genomen. Even later volgde een tweede aan de Trekweg.

"Metingen hebben uitgewezen dat het fietsgebruik in die straten fel is toegenomen", verdedigt schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Martine De Regge de initiatieven. "Het autoverkeer in deze straten is in verhouding aanzienlijk gedaald. We hopen dat we in andere steden en gemeenten navolging zullen krijgen."

Meest gelezen