Voor het eerst model met syndroom van Down bij Victoria’s Secret: deze mensen gingen haar voor in mode en media

In de nieuwste campagne van het Amerikaanse lingeriemerk Victoria's Secret schittert voor het eerst een model met het syndroom van Down, Sofia Jirau uit Puerto Rico. Ze is de nieuwste in een reeks van pioniers die de beeldvorming rond downsyndroom willen veranderen. Downsyndroom Vlaanderen juicht die evolutie toe.

Sofia Jirau, een model uit Puerto Rico, is een van de nieuwe gezichten in de laatste campagne van Victoria's Secret. Dat is niet toevallig. Na tegenvallende verkoopcijfers en aanzwellende kritiek omdat het merk haast alleen zeer slanke en voornamelijk witte topmodellen inzette, besloot het bedrijf recent om van koers te veranderen. 

Daarom wil het lingeriemerk zich inzetten om "echte vrouwen" te tonen in zijn campagnes. Dat houdt in dat Victoria's Secret zich engageert om modellen met verschillende lichaamstypes en huidskleuren aan te nemen. Opmerkelijk is dat het lingeriemerk voor het eerst ook een model met een beperking toont.

Steeds minder kinderen met het syndroom van Down

Het syndroom van Down is een chromosomale afwijking die ook trisomie 21 wordt genoemd. De NIP-test spoort die afwijking, en nog twee andere, op bij de ongeboren baby via een bloedprik bij de moeder. Sinds juli 2017 wordt deze test terugbetaald en daardoor zeer vaak uitgevoerd bij zwangere vrouwen. 

In 2018 werd in de geboortecijfers een opvallende daling vastgesteld van het aantal kinderen met het syndroom van Down. Dat aantal daalde toen van 42 naar 28, vermoedelijk door de terugbetaling van de NIP-test. Dat bleek geen eenmalige daling te zijn, want in 2019 bleef het aantal hetzelfde.

De houding tegenover al wie niet aan het ideaalplaatje voldoet, is langzaam maar gestaag aan het veranderen in de modewereld. Dat komt deels doordat de consument steeds meer diversiteit en inclusie wil zien. Sociale media hebben dat proces alleen maar versterkt. Toch blijft het een vrij recent en zeldzaam fenomeen om een model met downsyndroom in grootschalige campagnes te zien, al was Jirau niet de enige die het klaargespeeld heeft.

2016: Madeline Stuart voor New York Fashion Week

Madeline Stuart wordt gezien als het eerste model met downsyndroom ter wereld. In 2016 mocht ze voor het eerst de catwalk veroveren op de prestigieuze New York Fashion Week. Met meer dan 350.000 volgers op Instagram en publicaties in onder meer Vogue, Elle en Cosmopolitan, is ze een voorbeeld voor vele mensen met downsyndroom.

2019: Benefit Cosmetics lanceert Kate Grant als nieuw gezicht

Het toen 20-jarige model Kate Grant pronkt met eyeliner op alle socialemediakanalen van Benefit Cosmetics. De campagne werd positief onthaald, vooral door ouders die een kind met downsyndroom hebben. "Ik kan je niet vertellen hoeveel het voor ons betekent dat je haar gekozen hebt als model", schreef een moeder op Instagram.

2020: Gucci strikt Ellie Goldstein voor nieuwe beautylijn

Twee jaar geleden stond de Britse Ellie Goldstein centraal in de speciale editorial van Gucci Beauty. Dat gebeurde in samenwerking met Vogue Italia die Goldstein via Instagram als model gescout had. Daarna verscheen Goldstein ook nog in campagnes van bekende kledingmerken zoals Nike, Primark en Laura Mercier.

"Down the road" toont wat mogelijk is

In Vlaanderen kwam het syndroom van Down positief onder de aandacht door tv-reeksen zoals "Down the road". Met gemiddeld meer dan anderhalf miljoen kijkers was het tv-programma een onmiskenbaar succes. 

De Britse omroep sprong vorig jaar ook mee op de kar. De 21-jarige George Webster, die het syndroom van Down heeft, mocht als gastpresentator zijn debuut maken op het kleuterkanaal CBeebies. Toch zijn er nog te weinig mensen met een beperking op tv, vindt Webster zelf. "Ik denk dat er nog meer representatie moet zijn, want wij zijn ook mensen. Ondanks het feit dat we anders zijn, moeten we een gelijke behandeling krijgen", zei hij toen.

Bekijk hieronder Georges enthousiaste debuut als gastpresentator bij CBeebies:

Videospeler inladen...

Hoe zit het in Vlaanderen?

De laatste jaren zien we een trage evolutie op vlak van representatie, maar waarom hebben we zo lang moeten wachten op meer inclusie en diversiteit? "Het had eerder gemogen, maar we moeten beseffen dat het syndroom van Down niet overal dezelfde aandacht krijgt waardoor de mogelijkheden ook anders zijn. We juichen vooral de positieve beeldvorming toe waarin niet alleen de beperking, maar ook de kwaliteiten en talenten van mensen met downsyndroom getoond worden", reageert Downsyndroom Vlaanderen, een vrijwilligersvereniging van ouders.

We hopen vooral dat niet het verschil, maar het talent benadrukt wordt. Bij een goede voetballer spreek je ook alleen maar over zijn talent

"We hopen vooral dat niet het verschil, maar het talent benadrukt wordt. Bij een goede voetballer spreek je ook alleen maar over zijn talent en niet over wat hij wel of niet voorheeft", benadrukt de woordvoerder van Downsyndroom Vlaanderen. "We zijn allemaal even verschillend, net zoals u en ik, de maatschappij moet er simpelweg nog voor leren openstaan en die talenten optimaal leren zien", voegt hij er nog aan toe.

Meest gelezen