Videospeler inladen...

30 jaar VTM Nieuws: hoe heeft de aanpak van VTM de openbare omroep beïnvloed?

Op 1 februari 1989 ging VTM van start, de eerste grote commerciële televisieomroep in Vlaanderen. VTM wilde de openbare BRT op de eerste plaats bekampen op het vlak van entertainment, shows, films en series. Maar ook de nieuwsverslaggeving was een speerpunt van VTM in de strijd tegen de BRT, later VRT. "De Afspraak" op Canvas keek achterom met Lynn Wesenbeek, gewezen nieuwsanker, en Dirk Sterckx,  in 1989 eindredacteur van "Het Journaal". 

Toen VTM de neus aan het venster stak, was Lynn Wesenbeek een 25jarige ex-Miss België die een marketingjob deed bij de Bank of America. Ze zag een paginagrote advertentie in een krant waarin VTM mensen zocht, en ze stelde zich kandidaat om iets te doen in de marketing van de nieuwe omroep.

"Met Mike aan Zee"

Maar Mike Verdrengh, programmadirecteur bij VTM, herinnerde zich Lynn Wesenbeek van haar optreden als Miss België in zijn BRT-programma "Met Mike aan Zee". En los van haar sollicitatiebrief nodigde hij haar uit om presentatrice te worden. Vrij snel werd ze anker van "Het Nieuws".   

foto Clint.be

Ook Dirk Sterckx kreeg een vraag uit Vilvoorde, om de functie van hoofdredacteur op te nemen zelfs. Maar hij durfde niet, het leek te avontuurlijk. Bij de BRT dachten de journalisten: zij gaan dat niet kunnen. Er was weinig geloof en al met al stapten weinig journalisten over naar VTM. "Ja," bekent Sterckx, "wij waren wel wat overmoedig". "Zeg maar arrogant", voegt Lynn Wesenbeek er aan toe. 

De prijs van de tomaten

"Er is lang smalend gedaan over het bericht over de prijs van de tomaten in onze eerste nieuwsuitzending", herinnert Wesenbeek zich. Het motto van VTM was: "je beleeft het hier". VTM wilde de Vlaming raken in zijn/haar hart. 

"Met de komst van VTM doken ook de kijkcijfers op", weet Sterckx. De adverteerders wilden die uiteraard kennen.  VTM scoorde meteen met amusement. Wat "Het Nieuws" betreft, dat duurde toch een paar jaar voor VTM de goede toon vond. Toen klom VTM boven de BRT in de kijkcijfers. De eerste geslaagde reactie van de openbare omroep om het tij te keren was "Terzake". 

BELGA/CLAUS

25 jaar Will Tura

Lynn geeft toe dat de toon bij VTM lang zoekend was, maar toch vonden ze snel de juiste teneur. VTM trok de Vlaamse kaart, en was daardoor 10 jaar marktleider. Dirk Sterckx ontkent dat bij de BRT-nieuwsdienst alles meteen beslist en gebetonneerd was. Hij verwijst naar stevige discussies over bij voorbeeld "25 jaar Will Tura". Dat was voor de komst van VTM. Het onderwerp haalde het niet. Maar het overlijden van Elvis Presley opende het nieuws. Daar volgden heel veel negatieve reacties op. 

Lynn Wesenbeek ziet daarin de angst voor verandering. Volgens haar durfde VTM wel vernieuwen, en dat leidde tot een hele nieuwe beeld-industrie in Vlaanderen. "Maar na een jaar of 10 gebeurde het omgekeerde", zegt Sterckx, "VTM werd nu overmoedig. Je moet altijd blijven evalueren, jezelf in vraag durven stellen".   

Commerciële leeftijdsdiscriminatie

In 2012 moest Lynn Wesenbeek opstappen als anker. Dat vond ze helemaal niet fijn, een duidelijk geval van leeftijdsdiscriminatie die toen in heel wat sectoren normaal was. Het heeft te maken met het belang van reclame, zo zat het toen in die commerciële context.  

Volgens Wesenbeek moeten de media de realiteit weerspiegelen. De generaties kunnen elkaar versterken. VTM heeft uiteraard ook geleid tot de evolutie waarbij schermgezichten echte sterren werden. De omroep plaatste hen in de markt. 

Het gaat nu soms meer over de belevenissen van de journalist dan om de gebeurtenis waarover hij bericht

Dirk Sterckx

Vox pop

"In 1989 was er een duidelijk verschil in de aanpak van het nieuws", getuigt Wesenbeek, "de BRT begon, institutioneel of in het buitenland, VTM koos het binnenland".  

VTM was de man in de straat

Lynn Wesenbeek

Dirk Sterckx die na zijn VRT-loopbaan in de politiek ging voor Open VLD, denkt dat veel mensen nu, ondanks meer nieuwskanalen, smaller geïnformeerd zijn dan vroeger, omdat ze alleen het medium kiezen waar ze akkoord mee gaan, en niet een nieuwsuitzending die evenwichtig voor en tegen laat zien en horen. Dat heeft ook te maken met de sterrencultus, waar de beelden die een verklaring geven snel plaats ruimen door commentaar van de populaire verslaggever. "Ah", besluit Wesenbeek, die nu bij Kanaal Z werkt, "ik zie tegenwoordig weinig verschil".  

Ik mis het beeld daar waar je veelbetekenende beelden kan laten zien

Dirk Sterckx

Bekijk hieronder het volledige gesprek met Lynn Wesenbeek en Dirk Sterckx in "De afspraak":

Videospeler inladen...

Meest gelezen