VTM gaat uitzenden op 4 zenders: Q2, Vitaya en CAZ worden VTM 2, VTM 3 en VTM 4, slogan "VTM kleurt je dag" is terug

De televisiezenders van DPG Media ondergaan vanaf 31 augustus een grote transformatie: VTM krijgt er een tweede, evenwaardige zender bij. Het huidige Q2 wordt omgedoopt tot VTM 2, en wordt een zender met een uitgebreid Vlaams en buitenlands realityaanbod. En ook vrouwenzender Vitaya en seriezender CAZ verdwijnen in hun huidige vorm. VTM 3, een zender die focust op films en series, en VTM 4, een zender die vooral actie en sport brengt, komen in de plaats. Dat heeft DPG Media aangekondigd op een persconferentie. "We evolueren van familiezender, naar een familie van zenders, en we volgen hierin de kijker", zo klinkt het.

Bij de start van het nieuwe televisieseizoen aan het einde van de zomer worden de kaarten bij DPG Media grondig door elkaar geschud. De huidige zenders Q2, Vitaya en CAZ verdwijnen vanaf 31 augustus van het scherm. Q2 wordt omgevormd tot een tweede VTM: een zender voor een breed publiek. En zo zendt VTM na de zomervakantie uit op "2 hoofdzenders waarin we steviger gaan investeren, en 2 kleine broertjes."

"We hebben ons hele zenderaanbod grondig tegen het licht gehouden. VTM blijft meer dan ooit ons vlaggenschip, en onze familiezender: alles wat in primetime wordt uitgezonden, kan je als gezin met kinderen bekijken. VTM 2 richt zich meer op actieve individuen: koppels en singles zonder kinderen. We doen dat met realityprogramma's: zowel eigen producties, als internationale titels, die niet echt voor kinderoren bedoeld zijn", zegt algemeen directeur tv, streaming en radio Dirk Lodewyckx. Onder meer "Blind Getrouwd Australia" en een Vlaamse versie van "Ik vertrek" zullen op VTM2 te zien zijn.

Wat de verschillende zenders nog meer te bieden hebben, maakt DPG Media op 20 augustus bekend. Lodewyckx belooft wel al "zeker 10 nieuwe Vlaamse programma's op VTM en 5 nieuwe Vlaamse titels op VTM2." Dat VTM er dus een broertje bij krijgt, betekent zeker niet dat die zender wordt uitgehold, benadrukt Lodewyckx. "We verschuiven geen VTM-programma's naar VTM 2. Voor VTM 3 en VTM 4 mikken we ook op een breed publiek, en niet op een bepaalde doelgroep. Een exclusieve vrouwenzender als Vitaya, of mannenzender als CAZ: dat gaan we niet meer doen."

De basis van deze verandering: we volgen de kijker.

Dirk Lodewyckx, algemeen directeur tv, streaming en radio bij DPG Media

Op VTM 3 worden elke dag films en series uitgezonden. Op VTM 4 zullen "actie en klassiekers" te zien zijn, en ook het Belgische voetbal van de Croky Cup. Matchen van de Rode Duivels worden uitgezonden op VTM, de Champions League komt op VTM 2. Met deze verandering wil DPG Media tonen dat het blijft investeren in de klassieke televisieprogramma's, die zowel live als uitgesteld bekeken kunnen worden.

"Ons uitgangspunt is: we volgen de kijker: wat hij wil zien, waar, wanneer en op welk toestel. Mensen stemmen de ene dag af op een televisiezender, kijken de andere dag naar opnames op de digicorder, en streamen tussendoor series op Netflix of Telenet Play. Het onderscheid tussen die vormen van video-aanbod is volledig weggevallen. Daarom investeren we als bedrijf in al die zaken."

VTM kleurt opnieuw je dag

Voor de herkenbaarheid krijgt elke VTM-zender een eigen kleur. Bij VTM keert de iconische slogan "kleurt je dag", uit de begindagen van de commerciële omroep helemaal terug. "Iets wat eigenlijk nooit helemaal is weggeweest: die zin zit in het collectieve geheugen van de Vlaming", legt Lodewyckx uit. "Het vat heel goed samen wat ons doel is: elke dag een beetje kleur brengen in het leven van de Vlaming. En ja, ik heb gevraagd aan VTM-oprichter Mike Verdrengh of hij dat ok vond. Die slogan is exact de reden waarom hij destijds die eerste Vlaamse commerciële zender heeft opgericht, en hij geldt nog steeds."

Een voorsmaakje van wat de kijkers kunnen verwachten, geeft DPG Media in deze video:

Wat met "de Vlaamse Netflix?"

DPG Media houdt niet enkel grote kuis in hun zenderaanbod: ook in hun eigen videoplatform VTM GO blijven ze investeren. Kijkers kunnen programma's tot 30 dagen na uitzending bekijken, onderbroken door reclameblokken en dus gratis. En samen met Telenet werken ze in een "joint venture" aan de veelbesproken Vlaamse Netflix: een betalend streamingplatform met eigen producties en vooral zonder reclame.

"Een droom waar we nog steeds bijzonder enthousiast over zijn, en die we graag dit jaar nog zouden willen lanceren als het even kan. Maar die zaak ligt nu bij de Europese Commissie. Ik kan er dus weinig over kwijt, om ons project niet te hypothekeren. De honger is groot, maar we houden ons aan de regels van het spel en wachten af", aldus nog Lodewyckx.

Meest gelezen