Jakub Porzycki/NurPhoto

TikTok haalt de magische kaap van 2 miljard downloads

De populaire video-app TikTok is in totaal 2 miljard keer gedownload. Dat blijkt uit cijfers van markt-onderzoeksbureau Sensor Tower dat de populariteit van apps analyseert. "Mensen die zich tijdens deze lockdown vervelen gaan massaal op TikTok", zegt Hannes Coudenys van reclamebureau Hurea. 

Voor velen is het misschien een herkenbaar beeld. Terwijl je thuis zit te werken, zit jouw zoon of dochter op TikTok (een app waarop gebruikers korte video's kunnen plaatsen, red.) naar dansjes te kijken. Soms gaan ze zelf aan de slag en posten ze hun eigen dansjes op TikTok. 

In hetzelfde rijtje als Facebook en YouTube

Je bent dan ook niet alleen, want TikTok doet het goed, heel goed. In het eerste kwartaal van dit jaar is de app in de Google Play Store en de App Store 315 miljoen keer gedownload. Alles samen hebben 2 miljard gebruikers de video-app gedownload. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Sensor Tower dat de populairiteit van apps analyseert. TikTok werd door de Chinese startup Bytedance opgericht nadat het de voorganger Musical.ly had overgenomen.  

TikTok is de eerste app na Facebook, Instagram en Whatsapp die de kaap van 2 miljard downloads haalt. YouTube en Gmail, beiden van Google, hebben 5 miljard gebruikers. Maar die apps worden op voorhand op Android-smartphones geïnstalleerd.

"Ideaal tegen lockdown verveling"

De wereldwijde lockdown heeft de app een enorme boost gegeven, want TikTok haalt nu de kaap van 2 miljard downloads, amper 5 maanden na het behalen van 1,5 miljard downloads. Hannes Coudenys, die met zijn reclamebureau Hurae heel actief is op TikTok, is niet verbaasd over het succes van de app. "Ik zit veel op TikTok. De app is het perfecte antwoord voor mensen die zich tijdens de lockdown vervelen. Je krijgt heel veel leuke video's te zien, en je wordt met challenges uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan."

De app is het perfecte antwoord voor mensen die zich tijdens de lockdown vervelen

Wat TikTok volgens Coudenys ook populair maakt is dat je content van over de hele wereld te zien krijgt. "Zo zie ik filmpjes passeren van mensen in Pakistan en India die soms in hun sandalen heel leuke dansjes doen."

En dat is ook te zien aan de cijfers van Sensor Tower. TikTok is in India heel populair, de video-app is daar 611 miljoen keer gedownload. China - waar TikTok onder de naam Douyin bestaat - staat op de tweede plek met 196,6 miljoen downloads. Op de derde plek staan de VS. Daar gebruiken veel artiesten TikTok om naambekendheid te krijgen. De Amerikanen hebben TikTok ondertussen 165 miljoen keer gedownload.

Volgens Coudenys zal de app nog aan populairteit winnen. "Als we vroeger tijdens onze lezingen voor bedrijven spraken over TikTok, dan dan zei men: 'Dat is iets voor tieners'. Nu zien we dat steeds meer bedrijven TikTok willen gebruiken om te adverteren."

Volgens Coudenys is het succes van TikTok te verklaren door het feit dat het heel laagdrempelig is. "Het is niet zo afgelikt zoals Instagram. Iedereen kan heel makkelijk een video maken en viraal gaan. Ik ben zelf een paar keer viraal gegaan met mijn video's en moet toegeven dat dat een kick geeft."

Meest gelezen