North Sea Port

Nieuwe sluis Terneuzen loopt 1,5 jaar vertraging op en zal pas eind 2024 klaar zijn: "Geen drama, maar nadien optimaal benutten"

De nieuwe sluis van Terneuzen zal pas eind volgend jaar klaar zijn. Dat is anderhalf jaar later dan voorzien. Er zijn verschillende oorzaken voor de vertraging, zoals de coronapandemie en enkele onvoorziene vervuilingen. Voor North Sea Port zelf heeft de vertraging weinig financiële gevolgen, maar het aantal grote schepen dat de Gentse haven in kan varen, blijft zo wel beperkt.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou de nieuwe sluis van Terneuzen in maart van dit jaar geopend worden. Intussen is die datum al een paar keer uitgesteld. Nu is er opnieuw een einddatum: het laatste kwartaal van 2024. Anderhalf jaar later dus dan oorspronkelijk gepland.

Corona, complexe werken en vervuilingen

"Daar zijn diverse oorzaken voor", zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port. "Er zijn bouwtechnische oorzaken, waardoor de werken complexer waren dan gedacht. En in de beginfase heeft covid ook parten gespeeld. Op een bepaald ogenblik moesten heel wat bouwvakkers terug naar hun land van herkomst, waardoor de werf vertraagd werd. Er zijn ook een aantal vervuilingen ontdekt die niet op voorhand in kaart gebracht waren. Die moesten dan eerst gesaneerd worden."

Als de nieuwe sluis er is, zullen drie keer zoveel grote schepen kunnen binnenvaren dan nu het geval is

Daan Schalck, CEO North Sea Port

Voor North Sea Port zijn de gevolgen van de vertraging beperkt, al is het niet ideaal. "Hoe sneller de sluis in gebruik kan genomen worden, hoe groter het nut is natuurlijk. Met de ene zeesluis waarover we vandaag beschikken, is het niet altijd makkelijk om bij hoogtij voldoende schepen binnen te laten varen. Vooral voor de grootste schepen zijn er beperkingen. Met de capaciteit die we vandaag al zouden kunnen benutten, heeft een jaar vertraging wel nadelen. Als de nieuwe sluis er is, zullen drie keer zoveel grote schepen kunnen binnenvaren dan nu het geval is. Dat is een substantieel verschil."

"We moeten het niet dramatiseren, maar voor onze klanten is het wel lastig. Zij lopen momenteel veel vertragingen op en dat heeft voor hen ook financiële gevolgen. Elke dag dat een schip moet wachten in het ankergebied, omdat het nog niet binnen mag, is dat aan de dagprijs van dat schip. Voor ons als haven maakt dat weinig verschil."

Het is belangrijk dat de aantrekkelijkheid van de kanaalzone verhoogd wordt

Daan Schalck, CEO North Sea Port

North Sea Port is partner is het project van de nieuwe sluis. "Wij betalen 15 procent van het Vlaamse deel, zo'n 100 miljoen euro. De vertraging zorgt voor een meerkost, maar niet van die aard dat de kosten ontsporen. Er is nog discussie tussen de twee partners, Nederland en Vlaanderen, wie de meerkost zal betalen."

Schalk hoopt vooral dat het werk niet stopt eens de sluis klaar is. "Dat is de grootste zorg voor ons als haven, maar ook van onze gebruikers. Dat de vervolgstappen, zoals proefreizen om grotere schepen door de sluis te krijgen en de beschikbaarheid van meer loodsen die met de grote schepen mogen varen, aandachtspunten blijven. Dat de overheden alert blijven om de sluis optimaal te benutten en kleine aanpassingen doen die de aantrekkelijkheid van de kanaalzone kunnen verhogen."

Meest gelezen