Ook tijdens de eerste match van de Rode Duivels passeerde er Chinese reclame op de panelen langs het veld.

Waarom is er Chinese reclame te zien langs de velden tijdens EK Voetbal? "Aziatische merken willen Europa veroveren"

Het is je misschien ook al opgevallen als je naar een EK-match zat te kijken: op de reclamepanelen langs de velden verschijnen vaak Aziatische merken, vaak met advertenties in Chinese tekens. Een bewuste strategie, zegt professor sportmarketing Wim Lagae in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Europees voetbal is in China enorm populair, en Aziatische merken willen Europa veroveren: dan is een EK voetbal dat in verschillende landen wordt uitgezonden ideaal."

Onder meer sociale media als TikTok en Alipay adverteren volop tijdens het EK Voetbal. "Het EK van 2016 is druk bekeken in China. Europees voetbal is daar enorm populair. Ook de Champions League en de landencompetities worden daar gevolgd", zegt professor sportmarketing Wim Lagae. "Advertenties in het Chinees lijken dus vreemd, maar het toont net aan hoe vaak die matchen worden bekeken in China."

"Anderzijds willen Chinese merken voet aan de grond krijgen in Europa. En zo'n landencompetitie past daar perfect in. Op die manier maken bedrijven Europese consumenten vertrouwd met Aziatische sociale media-platformen of elektronicamerken. Voor merken die in Europa willen adverteren is de voetbalkapstok handiger, dan in verschillende landen in verschillende talen advertentieruimte te kopen", aldus Lagae. 

Adverteren tijdens een EK voetbal dat in veel landen wordt uitgezonden, is makkelijker dan advertentieruimte kopen per land.

Wim Lagae, professor sportmarketing (KULeuven)

Niet enkel in internationale voetbaltornooien duiken meer en meer Chinese sponsors op. "In het clubvoetbal zien we dat ook een pak vaker dan 10 jaar geleden. Denk maar aan reclame voor smartphonemerk Huawei bij Anderlecht", zegt Lagae. "De sponsors die je ziet opduiken tijdens zo'n sportevenement vertellen ook iets over de economie. Het is geen toeval dat digitale merken als Booking en TakeAway in 2021 vaak opduiken."

De winnaar in dit verhaal? De voetbalwereld. "Meer concurrentie tussen potentiële sponsors betekent dat de sponsorrechten duurder worden en dus meer opbrengen. Voor de Europese merken is het simpel: ofwel worden ze weggedrumd, ofwel betalen ze meer voor die advertentieruimte, ofwel richten ze zich op andere sporten. Hier geldt de harde economische wet van de dikste portefeuille."

"Het WK Voetbal in Qatar, in het najaar van 2022 wordt een belangrijk moment.  Daar zullen we aan alles de Aziatische aanwezigheid en invloed merken, zeker ook in de sponsoring", aldus Lagae.

Beluister hier het volledige gesprek met Wim Lagae, prof. sportmarketing (KUL) in "De wereld vandaag":

Meest gelezen