Duitse winkel toont ware prijzen als experiment: "Vlees 188 procent duurder als we alle kosten zouden meerekenen"

De Duitse supermarkt Penny heeft met een interessant experiment uitgepakt: het afficheert sinds begin deze maand de echte prijs van voedingsproducten, inclusief milieu- en klimaatkosten, naast die van de verkoopprijs. Op die manier moet vlees 188% duurder zijn, appels 12% en kaas 88%.

Twee prijskaartjes

Klanten van de Duitse supermarktketen Penny zien sinds kort twee prijskaartjes in de winkel. Naast de gewone prijs van kaas of vlees afficheren ze nu ook de échte prijs. Ze hoeven die hogere prijs niet te betalen, maar ze worden wel gewezen op wat die producten zouden moeten kosten als alle milieu- en klimaatkosten meegerekend worden.

"De supermarkt doet dat omdat er een echt probleem is in de voedings­industrie", zegt Pierre-Alexandre Billiet van retailorganisatie Gondola. "Voedingsproducten zijn vaak duurder dan de prijs die de consument in de supermarkt betaalt." Met andere woorden: voeding is te goedkoop. "Dat is natuurlijk dubbel want consumenten hebben nu al het gevoel dat alles duurder wordt, maar toch zijn de reële productiekosten vaak een pak hoger dan wat we nu betalen."

Gigantisch prijsverschil

Volgens Gondola is het prijsverschil niet te onderschatten. "Ons vlees zou 188% duurder worden als we alle kosten zouden meerekenen. Dat klinkt als muziek in de oren van vegetariërs maar vergis je niet. Ook sla en aardappel zouden 20-30% duurder moeten zijn. We importeren goedkope appels uit het buitenland terwijl we voldoende appels zelf produceren, maar die zijn nu eenmaal duurder en de consument is niet altijd bereid dat te betalen."

De reële prijzen zouden dus veel hoger liggen. Maar hoe komt het dat we dan zo'n foute prijs betalen in de supermarkt? "Dat heeft met twee zaken te maken. Enerzijds importeren we goedkope producten uit verre landen waardoor we gewend zijn aan een lagere prijs. Anderzijds heeft de industrialisatie ervoor gezorgd dat we op enorm grote schaal produceren en daardoor lage prijzen hebben."

Zullen we in de toekomst die hogere prijs ook betalen? "Met dit soort campagnes worden we wel aangespoord om onze voedselketen in vraag te stellen. De consument wil een kwalitatief product en we zien dat hij steeds meer bereid is om daar ook voor te betalen."

Meest gelezen