"We zien u": campagne rond seksueel grensoverschrijdend gedrag richt zich tot zowel slachtoffers als daders

In ons land zijn vier op de vijf vrouwen en de helft van de mannen tussen 16 en 69 jaar al eens slachtoffer geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Vooral jongeren worden getroffen. De Vlaamse overheid lanceert daarom een nieuwe campagne om jongeren bewust te maken van wat kan en niet kan.

"We zien u", dat is de boodschap die vanavond en morgen in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt en Leuven zal worden geprojecteerd. Het is de officiële aftrap en ook de titel van de nieuwe sensibiliseringscampagne rond seksueel grensoverschrijdend gedrag. Die is specifiek gericht op jongeren. 

"Zo'n 80 procent van de vrouwen en 50 procent van de mannen heeft ermee te maken. Dat betekent dat het ook uw kind kan overkomen en dat uw kind er zich schuldig kan aan maken", zegt Vlaams minister van Justitie en Handhaving Zuhal Demir (N-VA). "Het is marginaal gedrag, maar jammer genoeg geen marginaal fenomeen."

Uit onderzoek van de universiteiten van Gent en Luik en het Nationaal Instituut voor Criminologie en Criminalistiek blijkt dat vooral jongeren tussen 16 en 24 jaar worden getroffen door seksueel grensoverschrijdend gedrag.

"Het gaat niet alleen over fysiek seksueel geweld, maar bijvoorbeeld ook over wraakporno, waarbij foto's verspreid worden onder jongeren en wat ernstige gevolgen kan hebben", zegt Demir.

"Ik wil jongeren wakker schudden en bewust maken van grenzen en wat kan en niet kan. Met de slogan "We zien u" willen we een signaal geven aan zowel slachtoffers als daders."

"Aan de slachtoffers zeggen we: u treft geen enkele schuld, we zijn er voor u, treed uit de schaduw en praat erover. Tegen de daders zeggen we: we hebben u gezien, je komt er niet mee weg."

Seksuologe Lotte Vanwezemael is ambassadrice van de campagne. "Seksueel grensoverschrijdend gedrag neemt tal van vormen aan, en elke vorm is een vorm te veel. Daarom een hart onder de riem voor elk slachtoffer. Jij, ik, wij, we zien elkaar."

De campagne loopt tot april volgend jaar en wil via verschillende, vooral online kanalen jongeren massaal bereiken. Zo is er een apart TikTok-kanaal. 

Tijdens de zomer zal er ook een busje door Vlaanderen en Brussel toeren om een online videoreeks op te nemen met aangrijpende verhalen van jongeren over seksualiteit. 

"En omdat 's avonds en 's nachts alles wat gezegd, geroepen en gedaan wordt makkelijk in het donker blijft, zullen night clubs gedurende één nacht in het najaar voor één keer light clubs worden", klinkt het. De campagne zal ook volgend schooljaar te zien zijn in het middelbaar en hoger onderwijs.

Meest gelezen