Red kleine restaurantjes in uw buurt met voorafbetaalde etentjes

Koop nu een etentje en gebruik het later. Dat geeft de lokale horeca de nodige financiële ademruimte om doorheen de coronacrisis te raken, stelt zaakvoerder Peter Claes. 

opinie
Peter Claes
Peter Claes is oprichter en Managing Director van Vestal Communicatie. Vestal communicatie levert strategisch advies aan bedrijven en is gespecialiseerd in milieu- en duurzaamheids- en energiegerelateerde communicatie.

Ik heb in één keer etentjes gekocht voor een heel jaar.

Neen, geen eten, geen kilo’s nauwelijks bederfbare spaghetti, rijst en eten in blik, maar etentjes. Bij een restaurantje in de buurt. Het ligt op wandelafstand van ons bedrijf, het eten en de service zijn er voortreffelijk. En als er even weinig tijd is, zorgt de chef dat we snel weer weg kunnen. Het is bijna een deel van ons bedrijf.

De komende weken, misschien zelfs maanden, zullen ook voor ons bedrijf niet gemakkelijk worden. Maar voor bedrijven, zoals ons stamrestaurantje, die van de ene dag op de andere helemaal zonder omzet vallen, zijn de uitdagingen nog veel groter. En dat houdt een risico in voor ons allemaal. Want dat restaurant, en ook de vele andere lokale zaken, kleuren ons leven. Nu we er even niet meer naartoe kunnen, ervaar ik alvast hoe belangrijk ze zijn in mijn dagelijks leven en dat van de mensen rondom mij. Het zou meer dan zonde zijn als zelfs maar een klein aantal van die bedrijfjes de crisis niet zouden overleven.

Het zou meer dan zonde zijn als zelfs maar een klein aantal van die bedrijfjes de crisis niet zouden overleven

En ja, dat geldt dus bij uitstek voor dat lievelingsrestaurantje in de buurt. Maar ja, je kan de zaak niet ondersteunen als ze dicht is, toch?

Ko(s)t in Leuven

Het was eigenlijk het kot van mijn dochter dat me op het idee bracht. Nu de universiteit helemaal op teleonderwijs is overgeschakeld, was er geen enkele reden om nog op kot te blijven. Maar de huur van het kot loopt wel gewoon door, ook al wordt het niet gebruikt. Zou er niet iets vergelijkbaars mogelijk zijn voor de lokale horeca en handelaars? En toen bedacht ik me: ‘Wat als ik de omzet die ik in het komende jaar in ieder geval nog zou maken, in één keer nu al zou spenderen?’ Je geeft niet meer uit, maar met meer focus en op een ander moment. Het leek me een kleine inspanning als ik er daarmee voor kon helpen zorgen dat ik over een jaar überhaupt nog terecht kan in mijn favoriete restaurant.

Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Toen ik het idee op LinkedIn lanceerde kwam er al snel reactie. Vrij veel mensen hebben laten weten dat ze ondertussen etentjes in restaurants en waardebonnen bij hun favoriete winkels hebben gekocht. Er zijn zelfs mensen die ‘hun’ zaak hebben aangeraden om speciale acties op te zetten die het prepaid kopen stimuleren. Met succes, zo blijkt.

Vrij veel mensen hebben laten weten dat ze ondertussen etentjes in restaurants en waardebonnen bij hun favoriete winkels gekocht

De les uit toiletpapier

Koop nu, gebruik later, zorgt voor extra cash en dus ademruimte, nu die echt nodig is. Maar er is nog een tweede voordeel. De kans is immers groot dat de grootste uitdaging niet bestaat in het overleven van de lockdown, maar wel van de wellicht veel langere periode erna. Een periode waarin bedrijven en gezinnen weer proberen recht te krabbelen. Een periode vol onzekerheid waarin de drang om de vinger op de knip te houden groot is. Mensen met waardebonnen worden gestimuleerd om snel weer deel te nemen aan de lokale economie. En mensen in winkels, cafés en restaurants stimuleren anderen om ook weer terug te komen. Wat werkte voor toiletpapier toen het bergaf ging, kan ook omgekeerd werken als alles weer kan, moet, beginnen.

Mensen met waardebonnen worden gestimuleerd om snel weer deel te nemen aan de lokale economie

Het zal niet voor iedereen mogelijk zijn om nu al te betalen voor een aankoop die er pas zal komen als we weer buiten mogen. Maar ik wil iedereen voor wie het wel nog kan oproepen om iets gelijkaardigs doen. Voor hun bedrijf of privé. Met prepaid etentjes in een restaurant, aankoopbonnen in de favoriete kledingwinkel of in welk ander huis-van-vertrouwen dan ook. 

Het zal niet voor iedereen mogelijk zijn om nu al te betalen voor een aankoop die er pas zal komen als we weer buiten mogen

We weten ondertussen hoe belangrijk die kleine, lokale bedrijfjes zijn. In de economie. Maar ook in onze maatschappij. Dat zie je aan de lege straten. Dat heeft de coronacrisis ons alvast geleerd.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen