Archiefbeeld ter illustratie.
AFP or licensors

In Nederland sigaretten kopen kan over 10 jaar enkel nog in tabaksspeciaalzaken

De Nederlandse regering blijft de strijd tegen roken opvoeren. Zo zullen sigaretten over 10 jaar enkel nog in tabaksspeciaalzaken verkocht mogen worden. Ook een aantal andere maatregelen zouden ertoe moeten leiden dat over twee decennia geen enkele jongere nog begint te roken.

De Nederlandse regering voerde eerder al strengere regels in over de verkoop van sigaretten. Die mogen vanaf 2024 niet meer worden verkocht in supermarkten (anders dan bij ons, zie verder).

In benzinestations en zogenoemde gemakswinkels (kleine supermarkten op drukke plaatsen bedoeld voor kleine, snelle aankopen) mogen sigaretten en andere rookwaren nog worden verkocht tot 2030. In de volgende twee jaar wordt dat afgebouwd en vanaf 2032 zullen rookwaren alleen nog verkocht mogen worden in tabaksspeciaalzaken.

Rookvrije generatie in 2040

De Nederlandse regering wil ook het aantal plaatsen waar gerookt mag worden, verminderen. Er ligt een plan op tafel om vanaf 2025 roken te verbieden in speeltuinen en sportparken. Daarnaast wil de regering sigaretten ook nog duurder maken. In 2023 én 2024 wordt een pakje gemiddeld 1,20 euro duurder. 

Het uiteindelijke doel van dit alles is om tegen 2040 een rookvrije generatie te krijgen, wat inhoudt dat vanaf dan geen enkele jongere nog zou mogen beginnen te roken.

België: wel nog in supermarkten, niet meer in horeca

De berichtgeving over de Nederlandse plannen valt min of meer samen met een wetsontwerp van de Belgische minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit), dat gisteren in de Kamer is goedgekeurd.

Daarin staat dat tabaksautomaten binnenkort (wellicht in 2024) overal verboden zullen worden, behalve in supermarkten. Ze verdwijnen dus met name uit de horeca, plaatsen die 's nachts ook geregeld door jongeren bezocht worden.

Anders dan in Nederland zullen sigaretten bij ons dus wel nog in supermarkten verkocht mogen worden. Maar, zo wordt gezegd, die automaten zijn bijna volledig uit het zicht van de consument gehaald.

Meest gelezen