"Biertrein" tussen Delhaize en Jupille die zes jaar geleden feestelijk werd aangekondigd, heeft nooit gereden

De trein die AB Inbev in 2017 aankondigde, en die bier zou gaan vervoeren tussen de brouwerij in Jupille en het distributiecentrum van Delhaize in Ninove, heeft uiteindelijk nooit gereden. Het bleef bij één feestelijke testrit en een grote aankondiging. Het project bleek uiteindelijk te duur.

Vijfduizend vrachtwagens per jaar minder op de weg: daar moest de "biertrein" voor zorgen die AB Inbev en Delhaize aankondigden in 2017. Het idee was helder. De trein zou ingelegd worden tussen de brouwerij van Jupille en het distributiecentrum van het warenhuis Delhaize in Ninove. Op die manier zou Delhaize zijn uitstoot van broeikasgassen terugdringen, verklaarde Alexander Soenen toen, logistiek directeur bij AB Inbev. "Ook in het vermijden van de files dragen we ons steentje bij", ging hij verder. Die 5.000 vrachtwagens reden immers via de E40 en de Brusselse Ring.

Alleen heeft die "biertrein" uiteindelijk nooit gereden. Of liever: één enkele keer. Hij werd feestelijk ingehuldigd in het bijzijn van de initiatiefnemers AB InBev, Delhaize, Remitrans, Lineas en de provincie Oost-Vlaanderen. Toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) doopte de trein toen met een magnumfles Jupiler. Hij noemde de trein "een sprekend voorbeeld van combimobiliteit".

Maar na de feestelijke aankondiging werd het stil. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) op een vraag van Kamerlid en burgemeester van Ninove Tania De Jonge (Open VLD). "Op dit moment is er enkel een testrit gereden."

Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver bevestigt dat het project een stille dood stierf. "Het was in 2017 gelanceerd als een proefproject. We hebben toen altijd gezegd dat we het zouden evalueren en bereid waren om een kleine meerprijs te betalen ten opzichte van vrachtvervoer. Maar het bleek toch een flink stuk duurder. Bovendien bleek de trein ook veel minder flexibel."

Toch vindt Dekelver de trein nog steeds "een goed idee", "maar ondanks de intenties en de goede voornemens bleek het economisch en transportgewijs niet haalbaar." 

De woordvoerder benadrukt dat Delhaize wel tests blijft uitvoeren met andere milieuvriendelijkere transportvormen. Het doet dat met één elektrische vrachtwagen, één hybride waterstofvrachtwagen en drie lng-trucks. De bedoeling is om de technologische mogelijkheden op die manier op te volgen. Maar plannen om die tests op te schalen of dat soort trucks ook breder in te gaan zetten, zijn er nog niet.

Meest gelezen