Radio 2

Handelaars in Aalst positief na 1 jaar circulatieplan: "Klanten nemen vaker de fiets of komen te voet"

Exact een jaar geleden voerde Aalst het circulatieplan in. Bedoeling was om het aangenamer te maken om in het centrum te wonen en om sluipverkeer te beperken. De stad wilde het centrum zo ook veiliger maken. Ondertussen heeft Aalst het circulatieplan al op enkele punten aangepast en de meeste handelaars zijn tevreden: "We merken dat klanten veel vaker met de fiets of te voet komen"

In navolging van onder meer Gent voerde Aalst in augustus vorig jaar een circulatieplan in. In de binnenstad mag je sindsdien nergens nog sneller dan 30 kilometer per uur rijden. Er werd ook meer ruimte voorzien voor fietsers en voetgangers, en voor het openbaar vervoer. Auto's worden zoveel mogelijk afgeleid naar parkeerplaatsen net buiten het centrum.

Aanpassing in oktober

Veel handelaars waren toen niet opgezet met het circulatieplan. Op sommige punten in de stad werd het te druk en daarom paste het stadsbestuur het circulatieplan in oktober al wat aan. In sommige straten kwam er tweerichtingsverkeer en verkeerslichten werden beter op elkaar afgesteld. 

We vreesden dat mensen onze richting niet meer zouden uitkomen, maar dat is niet het geval

Handelaar uit Aalst

Een jaar na de invoering zijn de meeste handelaars best tevreden met de situatie. "Wij zijn voorstanders van het circulatieplan", zegt een handelaar. "Er is eindelijk nagedacht over hoe we onze stad moeten inrichten en hoe we bereikbaar moeten zijn". Een collega vult aan: "Het was even afwachten, want we vreesden dat mensen onze richting niet meer zouden uitkomen. Maar dat is niet het geval. We merken ook dat meer klanten met de fiets of te voet komen."

Gebrek aan dialoog

Toch zijn er ook inwoners die helemaal niet blij zijn met de nieuwe situatie. "Ik vind het jammer dat er nooit in dialoog is gegaan met de inwoners. Als je een circulatieplan invoert, moet je ook maatregelen nemen voor de omliggende straten. Dat is niet gebeurd. Op gevaarlijke punten moeten kruispunten ook een plateau krijgen. Anders zal het niet beter worden."

Meest gelezen