The Crystal Ship toont  nieuw werk in Oostende: van "gevallen" vredesduif over behangpapier tot vlag Oekraïne

In Oostende wordt vandaag een reeks nieuwe muurschilderingen officieel voorgesteld aan het publiek. Ze zijn de voorbije week gemaakt in het kader van de 7e editie van het streetartfestival The Crystal Ship. De werken maken deel uit van een traject van intussen al meer dan 60 grote werken en meer dan 100 kleinere werken. 

Voor het eerst in drie jaar zijn internationale kunstenaars weer naar  Oostende kunnen reizen om werk te maken voor The Crystal Ship. Het barre weer moesten ze er de voorbije dagen wel bij nemen. "We kunnen nu terug naar dat festivalgevoel", legt Niels D'Hoedt van Toerisme Oostende uit. "Twaalf artiesten van over de hele wereld waren hier deze week op hetzelfde moment en dat zorgt voor een heel leuke sfeer binnen de groep." 

Op deze locaties in Oostende kan je de nieuwe werken van The Crystal Ship bekijken:

Hieronder selecteren we enkele opmerkelijke werken die we nader belichten:

Het eerste nieuwe werk dat deze week klaar was, is van het Israëlische collectief Broken Fingaz. Met hun muurschildering van een gevallen vredesduif (foto bovenaan artikel en foto hieronder) willen ze een oproep doen tot vrede en tegen oorlog, in Oekraïne en meer in het algemeen. Broken Fingaz wordt gezien als "dé referentie van Israëlische street art". 

Jules Césure

Ook andere artiesten kiezen voor vrede of het ontbreken ervan als actueel thema van hun werk. The Crystal Ship zal dit jaar ook prints verkopen met dezelfde boodschap. De opbrengst ervan gaat integraal naar slachtoffers van de oorlog in Oekraïne.

Eén van die artiesten is Maya Hayuk, een Amerikaanse kunstenares met Oekraïense roots (aan het werk op foto hieronder). Ze wordt door curator Bjørn Van Poucke omschreven als "street art royalty". Ze had al solo-expo's in onder meer The Hammer (Los Angeles) en het Bonnefantenmuseum (Maastricht). "Haar ontzagwekkende geometrische werken zijn wereldberoemd, net als het explosieve kleurenpalet".

Er zou geen oorlog mogen zijn, punt

Maya Hayuk, Amerikaans-Oekraïense street artist

Hayuk werd geboren in Baltimore, maar studeerde in Odessa. Ze maakte op de muur van het Ensorinstituut een kunstwerk dat verwijst naar de oorlog en waarin de kleuren van de Oekraïense vlag (geel en blauw) de hoofdrol spelen. De schildering beeldt een tarweveld uit met een blauwe lucht en het ontwerp is "een moderne kubistische Oekraïense drietand", "het symbool voor vrede en vrijheid".  "Er zou geen oorlog mogen zijn, punt", vertelde ze eerder deze week aan de regionale zender Focus WTV. "Ik heb nachtmerries. Het enige wat ik kan doen is hard doorwerken zodat ik uitgeput in slaap val. Het is vreselijk." 

Bekijk hoe enkele nieuwe werken van deze editie deze week afgewerkt werden:

Videospeler inladen...

Ook Franco Fasoli uit Buenos Aires (Argentinië) was deze week nog druk in de weer in Oostende. Hij beschrijft zijn kleurrijke werk (foto hieronder) als volgt: "Het is geïnspireerd door maskers uit Mexico. Die droegen ze daar vroeger in rituelen. Het combineert plezier en confrontatie, het is een mix."

Vijf jaar geleden schilderde de Amerikaan Axel Void een van de bewoners van een appartementsgebouw in Oostende op de gevel van het gebouw terwijl ze afscheid nam van een vriendin. Dit jaar kwam hij terug en schilderde hij op dezelfde gevel haar behangpapier (foto hieronder). 

Muurschilderingen zijn meestal niet voor eeuwig. Veel werken vervagen of verdwijnen uiteindelijk of er komt een nieuw werk in de plaats (dit jaar zijn er verschillende oudere werken overschilderd).  De stad is altijd op zoek naar nieuwe muren. Zo werd de zijmuur van Patrick en Tamara het canvas voor de Baskische kunstenaar Iñigo Sesma. Hij baseerde zich voor zijn werk in Oostende op een foto die hij maakte tijdens een roadtrip door de Verenigde Staten. "Maar eigenlijk kan dit overal zijn", omschrijft hij zijn werk waarop een andere gevel en enkele busjes te zien zijn. "Het is misschien een achtertuin. Ik wil het dagelijkse leven van de mensen laten zien." 

Met Adèle Renault (aan het werk op foto hieronder) is er ook Belgisch talent aanwezig. Ze is bekend van haar werken van duiven en laat zich ook inspireren door de natuur voor haar tekeningen van planten, bladeren en cactussen die altijd fel afsteken tegen de stedelijke omgeving waarin ze opduiken.  

De Litouwse kunstenares Egle Zvirblyte trekt de aandacht van zowel kunstenfestivals als Adidas, waarvoor ze net een kledinglijn ontwierp. Ze is een gevierde street artist met een positieve boodschap. En een primeur voor The Crystal Ship, want ze maakte als eerste artiest geen muurschildering, maar wel een sculptuur voor in de waterpartij voor Kursaal Oostende.

Oostende wil de bezoekers via een tocht (te voet of met de fiets) langs de kunstwerken (de nieuwe én de oude) de stad en ruime omgeving laten verkennen. De organisatie gaat ervan uit dat The Crystal Ship tijdens deze editie de miljoenste bezoeker van het festival zal verwelkomen. 

Meest gelezen