In amper één week tijd staan twee Thalys-treinen urenlang stil met panne: "toeval" volgens topman, maar kritiek groeit 

In amper één week tijd zijn twee Thalys-treinen stilgevallen, waarna passagiers urenlang moesten wachten op evacuatie. "Toeval", klinkt het bij topman Jacques Damas. "De twee incidenten hebben niets met elkaar te maken." Intussen groeit de kritiek wel. Zo vindt TreinTramBus dat Thalys de passagiers sneller moet evacueren.

We spoelen even terug naar vorige week, dinsdagavond. Terwijl de temperaturen vlotjes boven de 35 graden klimmen, valt net buiten Parijs een Thalys stil. Meteen valt ook de airco uit en wordt het bloedheet in de wagons. Op beelden is te zien hoe reizigers nat in het zweet verkoeling proberen te zoeken. "Het is hier 45 graden, help ons", klinkt het wanhopig. Omdat de deuren van de trein toe bleven, slaan enkele passagiers ramen in zodat andere reizigers flesjes water naar binnen kunnen gooien. 

BEKIJK - Vorige week dinsdag zijn de passagiers in een defecte Thalys vijf uur lang aan hun lot overgelaten:

Videospeler inladen...

Pas na vier uur konden de reizigers via een ladder over de sporen geëvacueerd worden. 

Nog geen week later herhaalt dat scenario zich. Gisterenavond viel in het Franse departement Somme opnieuw een Thalys stil. Opnieuw viel de airco uit, opnieuw liepen de temperaturen stevig op. Pas na twee uur mochten de reizigers naar buiten om een frisse neus te halen, klinkt het bij de passagiers. Volgens Thalys was dat al na een uurtje. Wat vaststaat: pas vijf uur nadat hun trein stilgevallen was, konden de passagiers hun reis verderzetten - in een andere trein. 

Videospeler inladen...

Er komt heel wat kritiek op Thalys, omdat reizigers urenlang moeten wachten voor ze uit een defecte trein kunnen. "We kunnen tijdens de spits niet zomaar alle verkeer stilleggen", verdedigde CEO Jacques Damas zich na het eerste incident. 

Dat herhaalt hij nu ook in een gesprek met VRT NWS. "We kunnen de deuren niet onmiddellijk openen, dat zou veel te gevaarlijk zijn. De veiligheid staat voorop, er mag geen verkeer zijn aan de kant waar de passagiers uitstappen." 

Maar volgens TreinTramBus moet Thalys beter over het welzijn van de passagiers waken. "Spoorbedrijven zijn heel begaan met de veiligheid: ze willen passagiers daarom niet zomaar laten uitstappen. Maar ze moeten er wel voor zorgen dat mensen snel geëvacueerd worden. Het is als met een auto. Als je in een stilstaande auto blijft zitten aan deze temperaturen, zonder airco, wordt het vlug ondraaglijk. Thalys moet een oplossing zoeken die het evenwicht houdt tussen veiligheid en aandacht voor de reizigers."

Thalys moet een oplossing zoeken die het evenwicht houdt tussen veiligheid en aandacht voor de reizigers

TreinTramBus

De oorzaak van de incidenten wordt nog onderzocht, maar volgens de CEO is er geen verband tussen de twee en hebben ze een totaal andere oorzaak. "Het incident van gisteren heeft niets te maken met het incident van dinsdag. Het is toeval, maar wel een heel ongelukkig toeval voor de passagiers."

BEKIJK - "De twee incidenten hebben een verschillende technische oorzaak", legt Thalystopman Jacques Damas uit:

Videospeler inladen...

Bij verschillende reizigers sluipt intussen wel de twijfel binnen of ze nog met Thalys reizen. "Ik begrijp dat volledig", beaamt de CEO. "Het is aan ons om dat vertrouwen te herstellen. We moeten lessen trekken uit de twee voorvallen en we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit zich niet herhaalt."

Meest gelezen