Foto: Alcoholfacts

Urenlang tooghangen, bingedrinken en met kater in de les? UA en stad Antwerpen zetten memes in tegen foute percepties over studenten en alcohol 

Stad Antwerpen en Universiteit Antwerpen gaan videos en memes gebruiken om het foutieve beeld bij te sturen dat studenten hebben van het drankgebruik van hun medestudenten. De campagne zal informatie gebruiken die verzameld werd in een enquête bij Vlaamse studenten. Daaraan namen onder andere 1.886 studenten van de UA aan deel. 

Universiteit Antwerpen, stad Antwerpen en het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs slaan de handen in elkaar om de foutieve percepties van studenten en anderen over het alcoholgebruik van studenten bij te sturen. "Veel mensen denken dat studenten constant dronken zijn en ontzettend veel drinken. Maar onze enquêtes tonen dat studenten denken dat hun medestudenten veel meer drinken dan in feite het geval is. Dat willen we met deze campagne rechttrekken", legt professor Guido Van Hal van de UA uit. 

Enkele cijfers op een rij: 

  • 79% van de Antwerpse studenten drinkt maximaal één keer per week alcohol
  • 81% van de Antwerpse studenten drinkt bijna nooit alleen alcohol
  • 64,3% van de studenten geeft aan maximaal één keer per maand dronken te zijn
  • 73% van de Antwerpse studenten heeft nooit of zelden moeite met het bestellen van iets non-alcoholisch op activiteiten voor studenten 

Van Hal benadrukt het gevaar dat zulke misconcepties kunnen hebben. "Mensen spiegelen zich aan elkaar. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun eigen alcoholgebruik als aanvaardbaar beschouwen omdat anderen zogezegd veel meer drinken. Maar in feite drinken de anderen niet altijd veel meer. De memes en filmpjes gaan studenten en anderen een realistisch beeld geven van wat studenten echt drinken en hoe vaak ze drinken." 

Foto: Alcoholfacts

De memes en videos krijgen drie maanden de tijd om hun werk te doen. Na die maanden zullen de studenten opnieuw ondervraagd worden. "We willen eerst kijken of de campagne hen bereikt heeft. In tweede instantie is het natuurlijk ook belangrijk of er een impact is geweest op hun eigen alcoholgebruik. Want dat is het uiteindelijke doel, het overmatige drankgebruik terugdringen", besluit Van Hal.

Iedereen wordt dan ook aangespoord om de memes en video's te verspreiden op sociale media met de hashtag #alcoholfacts. De memes en video's zelf zijn te vinden op de website van de campagne.

Meest gelezen