43 nieuwe trajectcontroles op gewestwegen: kijk hier waar ze komen

Volgend jaar worden er op de gewestwegen in Vlaanderen 43 nieuwe trajectcontroles, 8 roodlichtcameraā€™s en 6 snelheidscameraā€™s actief. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters weten. Ze komen er in overleg met de gemeenten en steden die daarvoor een aanvraag indienden. Met de nieuwe installaties zet de Vlaamse overheid steeds sterker in op handhaving en dat loont blijkbaar: trajectcontroles zorgen bijvoorbeeld voor 50 procent minder zware verkeersongevallen.

De plaatsing van de controles en cameraā€™s start nog dit jaar en moet ten laatste in 2023 afgerond zijn. Ze kosten samen 6,7 miljoen euro. De nieuwe installaties worden niet lukraak geplaatst maar zijn gebaseerd op het ā€˜Verkeersveiligheidsplan 2021-2025ā€™ van de Vlaamse overheid. Een sterke handhavingsketen speelt in het plan een grote rol.Ā 

De meeste nieuwe controles komen erbij in Limburg en West-Vlaanderen. Vreemd genoeg komen er in de provincie Vlaams-Brabant helemaal geen nieuwe handhavingsinstallaties. Dat heeft te maken met het feit dat er vanuit Vlaams-Brabant erg weinig aanvragen kwamen, zo verneemt VRT NWS bij het kabinet Peeters.

Op de kaart en in het overzicht hieronder zie je per provincie waar de nieuwe controles en cameraā€™s komen:

Limburg

  • Luikersteenweg in Sint-Truiden (N3)
  • Heppensesteenweg in Ham (N141)
  • Hoeise Kassei in TongerenĀ  (N614)
  • Baversstraat in Tongeren (N758)
  • Bovelingenstraat in Heers (N743)
  • Luikersteenweg in Hasselt (N20)
  • Veerstraat in Wellen (N754)
  • Burgemeester Marresbaan in Riemst (N78)
  • Maastrichtersteenweg in Riemst (N79)
  • Luikersteenweg in Tongeren (N20)
  • Hasseltsesteenweg in Tongeren (N20)
  • Elderenstraat in Tongeren (N758)
  • Groene Boulevard in Hasselt (R70) (roodlichtcamera)
  • Diestersteenweg en Kermtstraat in Hasselt (roodlichtcamera)
  • Luikersteenweg-Herkerstraat (N20) in Hasselt (snelheidscamera)

Antwerpen

  • Wuustwezelsteenweg in Kalmthout (N133)
  • Putsesteenweg in Kalmthout (N111)
  • Strijbeekseweg in Hoogstraten (N14)
  • Bredaseweg/Voort in Hoogstraten (N14)
  • Afritten van de E313 in Wommelgem (roodlichtcamera's)

West-Vlaanderen

  • Kortrijksestraat in Oostkamp (N50)Ā 
  • Proosdijstraat in Oostkamp (N368)
  • Brugsestraat in Oostkamp (N50)Ā 
  • Bevrijdingslaan in Anzegem (N382)
  • Peter Benoitstraat in Anzegem (N36)
  • Statiestraat/Bevrijdingslaan in Anzegem (N382)
  • Nieuwpoortkeiweg/Veurnekeiweg in Koksijde (N39)
  • Oudenaardesteenweg in Avelgem (N8)
  • Rijksweg in Torhout (N35)
  • Roeselaarseweg in Torhout (N32)
  • Komenstraat/Steenstraat/Mesenstraat in Mesen/Wijtschate (N314)
  • Oosterlaan in Waregem (R35)
  • Veurnseweg in Ieper (N8)
  • Rijksweg in Lendelede (N36)
  • Stationsstraat in Oudenburg (N368)
  • Randweg in Meulebeke (N399) (roodlichtcamera)
  • Doorniksesteenweg in Avelgem (N353) (snelheidscamera)
  • Oostdorp in Anzegem (N36) (snelheidscamera)

Oost-Vlaanderen

  • Steenweg in Denderleeuw (N405)
  • Hundelgemsesteenweg in Gavere (N444)
  • Heusdenbaan in Melle (N447)
  • Lange Munte in Oosterzele (N415)
  • Stationsstraat in Oosterzele (N415)
  • Hundelgemsesteenweg in Merelbeke (N444)
  • Oudenaardseweg in Wortegem-Petegem (N494)
  • Kortrijkstraat in Wortegem-Petegem (N453)
  • Edelareberg in Oudenaarde (N8)
  • Hoogstraat in Denderleeuw (N45)Ā  (roodlichtcamera)
  • Geraardsbergsesteenweg in Melle (N465) (snelheidscamera)
  • Hundelgemsesteenweg in Gavere (N444) (snelheidscamera)

ā€œDe inspraak van steden en gemeenten bij het bepalen van de locaties van onder meer trajectcontroles is belangrijk, zij kennen de verkeerssituaties op hun grondgebied door en doorā€, aldus Lydia Peeters. Plekken waar vaak te snel gereden wordt of waar vaker (zware) ongevallen gebeuren, krijgen voorrang.

Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is eigenlijk al lang bewezen, aldus het kabinet Peeters. Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zoā€™n 78 procent. Onderzoek toont verder aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral het effect op ernstige ongevallen is tastbaar, die nemen met meer dan 50 procent af.

Meest gelezen