"Investeer meer in leerkrachten in scholen met veel kansarme kinderen"

Er moet meer geĆÆnvesteerd worden in leerkrachten die lesgeven in scholen met veel kansarme kinderen als Vlaanderen de kloof tussen de sterkste en zwakkere leerlingen wil wegwerken. Dat is de bevinding van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die onderzoek heeft gedaan naar het professionalisme van de leerkracht.

De OESO onderzocht in welke mate kennis, samenwerking en autonomie een invloed hebben op het professionalisme van de leerkracht. De studie is gebaseerd op de leerkrachtenbevraging TALIS, uit 2013.

Het onderwijs in Vlaanderen is, net zoals dat in Frankrijk en Nederland, gestoeld op het kennismodel. De wijze waarop Vlaamse leerkrachten hun vakkennis en pedagogische vaardigheden beheersen, is van groot belang voor hun welbevinden. Autonomie en samenwerking met andere leerkrachten spelen een minder belangrijke rol.

Maar de OESO merkt op dat dit gevoel van professionalisme afneemt, naarmate de leerkracht lesgeeft in een school met een grotere concentratie aan SES (socio-economisch status)-kinderen. Leerkrachten in deze scholen geven aan dat ze over minder kennis dan nodig geacht beschikken, wat hun gevoel van professionalisme aantast. Het personeelsverloop is in deze scholen ook bijzonder groot.

Daarom suggereert de OESO specifiek aan Vlaanderen - naast Braziliƫ, Estland, Portugal en Serviƫ - om meer te investeren in deze leerkrachten. Zo voelen ze zich beter gewapend om hun job naar behoren uit te voeren en zo de kenniskloof te verkleinen. Dit zal de tevredenheid van de leerkrachten ten goede komen, en het verloop van leerkrachten verkleinen, luidt het rapport.

Bovendien zal deze investering leiden tot een verkleining van de kloof tussen de sterkste en zwakkere leerlingen. Het Vlaamse onderwijs scoort al jaren goed op de PISA-testen die de theoretische kennis van leerlingen meten, maar in weinig andere landen is de kloof tussen sterke en zwakke leerlingen zo groot.

"Meer aandacht voor opleiding en bijscholing"

Vlaams minister van Onderwijs Crevits ziet dat de Vlaamse leerkrachten goed scoren op het vlak van professionalisme. Nog meer inzetten op de lerarenopleiding en bijscholingen zijn voor haar een must.

"De resultaten bevestigen de nood aan een verdere versterking van de lerarenopleiding en het aantrekkelijker maken van het lerarenberoep. De gesprekken die we voeren met de sociale partners in het kader van het loopbaanpact moeten finaal meer ruimte geven voor een verdere professionalisering van leraren, tijdens de ganse loopbaan, maar vooral aan de start", laat Crevits weten. In de hervormde lerarenopleiding zal er bovendien meer aandacht zijn voor grootstedelijkheid en diversiteit.

Eerder deze week publiceerde OESO al een studie over de sociale mix in de klas als middel om de kloof tussen goede en zwakkere leerlingen te verkleinen. Toen liet de minister al verstaan dat de lerarenopleiding versterkt zal worden.

Meest gelezen