Nieuw systeem voor dynamische verkeersborden Antwerpse Ring

De dynamische verkeersborden op de Antwerpse Ring geven onder meer de maximumsnelheid aan. Het huidige systeem werkt met camera's, maar loopt vooral 's nachts vast. De camera's worden nu vervangen door magnetische meetlussen in het wegdek, die veel nauwkeuriger zijn.

De laatste tijd maakten de dynamische verkeersborden op de Antwerpse Ring vooral 's nachts wel eens vreemde sprongen. Zonder enige aanleiding gaven de schermen boven de snelweg bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 50 km/u aan hoewel er amper verkeer was. Dit wekte bij automobilisten de nodige wrevel op. "Het probleem zit bij de sensoren die de verkeersstroom analyseren", legt Hajo Beekman van het Vlaams Verkeerscentrum uit in de Gazet van Antwerpen.

“Als het donker is en er weinig verkeer op de baan is, raken die sensoren soms in de war. Op veel snelwegen in en rond Antwerpen, waaronder de Ring, wordt nog met camera’s gewerkt. Die worden nu vervangen door magnetische meetlussen in het wegdek. Die zijn veel nauwkeuriger.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt op dit moment afspraken met de aannemers, maar wanneer de werkzaamheden net opgestart worden, is nog niet duidelijk. “We mikken nog op deze maand”, zegt Erika Decorte van Wegen en Verkeer.

Meest gelezen