Hogere prijzen aan de pomp, lichtpuntjes op energiefactuur: dit wordt op 1 januari duurder (en goedkoper)

Traditioneel trekken verschillende bedrijven en instanties hun tarieven per 1 januari op. En zoals te verwachten valt, wordt zowat alles duurder: tanken, huurprijzen, postzegels, pintjes… Maar op de energiefactuur zijn er warempel enkele lichtpuntjes te bespeuren.

1. Sociale huurprijzen kunnen fors oplopen

VRT NWS bracht eind vorige maand aan het licht dat huurders van sociale woningen vanaf volgend jaar rekening moeten houden met een aangepaste huurprijs. 

De prijs wordt vanaf januari namelijk anders berekend, op basis van drie parameters: de marktwaarde van de woning, de inkomsten van de gezinsleden en een energiecorrectie.

 Voor de meeste huurders zullen de verschillen best meevallen. In enkele extreme gevallen stijgt de prijs 400 tot zelfs 600 euro per maand.

2. Distributienettarieven elektriciteit en aardgas dalen

De zogenoemde distributienettarieven voor elektriciteit en aardgas zullen volgend jaar dalen. Het distributienettarief is hetgeen we met zijn allen via de energiefactuur betalen voor de aanleg en het onderhoud van de netten voor het vervoer van energie. De distributienettarieven maken een belangrijk deel uit van onze energiefactuur. 

Een gezin zal in 2020 gemiddeld 31 euro minder aan distributienettarieven voor elektriciteit en 10 euro minder aan distributienettarieven voor aardgas betalen. Voor gezinnen is het de derde daling op rij voor de tarieven voor elektriciteit.

3. Ook prosumententarief en digitale meter goedkoper

Ook het prosumententarief - het tarief dat eigenaars van zonnepanelen betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet - daalt volgend jaar, gemiddeld met 5 procent.

Gaat nog omlaag: het tarief voor de vervanging van een bestaande door een digitale meter op vraag van de klant. Dat tarief daalt sterk: van 274 euro in 2019 naar 88 euro in 2020. De vervanging van een bestaande door een digitale meter op initiatief van de distributienetbeheerder blijft gratis.

4. Drinkwaterfactuur opnieuw enkele euro's duurder

De verschillende drinkwatermaatschappijen trekken volgend jaar hun prijzen op. De Watergroep, die water levert aan 3 miljoen klanten in 180 Vlaamse gemeenten, indexeert zijn prijzen, waardoor een gemiddeld gezin op jaarbasis zo’n 3,34 euro (excl. btw) extra zal betalen.

Ook de meeste andere watermaatschappijen (Farys, Pidpa, Water-link...) verhogen hun tarieven. Het watertarief (voor de productie en levering van drinkwater) is echter niet de enige component van de drinkwaterfactuur. Ze maakt zelfs minder dan de helft uit. Grote slokoppen zijn nog de gemeentelijke en bovengemeentelijke bijdrage, voor onder meer de afvoer en sanering van rioolwater. Ook die bijdragen gingen de voorbije jaren jaar na jaar omhoog.

5. Postzegels opnieuw stuk duurder

Bpost maakt zijn postzegels op 1 januari opnieuw duurder. Gemiddeld stijgen de tarieven voor binnenlandse post met 5,1 procent. Maar sommige prijsverhogingen zijn veel forser: een vel van tien priorzegels zal 21,6 procent meer kosten.

Zo zal een vel priorzegels na Nieuwjaar 11,8 euro kosten. Non-priorzegels zullen 9,8 euro kosten, voor tien stuks. Dat is 6,5 procent duurder dan het huidige tarief.

6. Proximus-factuur loopt op

Veel klanten van Proximus zullen vanaf 1 januari meer betalen voor hun telecomdiensten. Onder meer de bundels Tuttimus en Familus worden duurder. Net als vorig jaar trekt Proximus zijn prijzen met Nieuwjaar op.

Onder meer de populaire bundels zoals Internet+TV (+1 euro per maand) of de all-in-packs Tuttimus (+1,5 euro) en Familus (+1,5 euro) worden duurder, net als enkele oudere bundels. Ook bepaalde tarieven voor vaste telefonie gaan de hoogte in. Wie enkel internet of een mobiel abonnement afneemt, blijft buiten schot.

7. Autokeuring tikkeltje duurder

De tarieven voor de autokeuring in Vlaanderen worden geïndexeerd.  Voor een basis autokeuring zal je vanaf 1 januari 32,70 euro betalen, in plaats van 32,5 euro nu.

De prijs voor de keuring van een lichte vracht- of kampeerauto stijgt van 36,7 naar 36,8 euro. Een technische herkeuring kost voortaan 13,10 euro (i.p.v. 13 euro nu). De toeslag voor een laattijdige keuring blijft in de eerste maand onveranderd op 8,30 euro.

Daarnaast wordt het praktijkexamen voor een vrachtwagenrijbewijs een euro duurder, tot 55 euro. Ook voor landbouwvoertuigen wordt de prijs van het praktijkexamen geïndexeerd, van 46 tot 47 euro.

8. Tanken kost een pak meer

Tanken wordt vanaf morgen een stuk duurder. Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs met 3,8 eurocent per liter tot 1,514 euro per liter. Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot 1,59 euro per liter. Voor benzine 98 (E5) loopt de stijging op tot 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van 1,602 euro per liter. 

Dat tanken vanaf 1 januari meer zou kosten, is geen verrassing. Een Europese richtlijn verplicht de lidstaten om het aandeel biobrandstof in diesel en benzine te verhogen tot 8,5 procent. België gaat nog een stap verder: in ons land zullen diesel en benzine voor 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Daardoor stijgt de totale prijs ook.

Daarnaast speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020.

9. En ook pintjes blijven niet gespaard

Wie het nieuwe jaar wil inzetten met pintje, moet er rekening mee houden dat ze in 2020 duurder zullen worden. Zowel marktleider AB InBev als concurrent Alken-Maes trekt de prijzen op. AB InBev zegt dat het zijn prijzen voor pilsbier vanaf 1 januari verhoogt met gemiddeld 0,02 euro per glas. 

De aanpassing geldt zowel voor de horeca als voor de supermarkten. De bierbrouwer zegt dat de prijzen omhoog moeten door verschillende factoren. Niet-alcoholische bieren blijven buiten schot.

Concurrent Alken-Maes trekt op 1 januari de prijzen van zijn producten in de supermarkt op, terwijl de horeca pas op 1 februari volgt. Die brouwer geeft geen details over de omvang van de prijsstijging, die volgens de brouwer te wijten is aan hogere transport- en loonkosten.

Meest gelezen