Onderzoeker UGent: "Goedkopere bio-ethanol aan Belgische pomp introduceren, kan in principe vrij snel"

Milieuvriendelijker en voordeliger tanken, misschien is het ook in ons land geen verre toekomstmuziek meer.  De federale regering zou aan een kader werken om de zogenoemde E85-brandstof ook bij ons algemeen toe te laten. "E85 introduceren aan de Belgische pomp, kan in principe vrij snel", zegt Sebastian Verhelst, onderzoeker aan de UGent. Maar voorlopig moeten de meeste mensen er hun auto wel nog voor laten ombouwen. 

Momenteel hebt u aan de tank twee benzine-opties: euro 95 en euro 98.  Die twee opties hebben sinds kort ook een nieuwe naam, afhankelijk van de hoeveelheid ethanol die erin zit. Euro 95 heet nu E10 (10 procent ethanol), euro 98 E5. 

E85 is een mengsel dat voor 85% bestaat uit ethanol (dat uit planten gewonnen wordt) en voor 15% uit benzine. In Europa komt de bio-ethanol uit suikerbiet. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal. 

In verschillende landen, onder meer in Frankrijk en in Brazilië, kan E85 al vele jaren getankt worden en volgens de krant La Meuse zou de federale regering ook in ons land de laatste hand leggen aan een kader om de brandstof toe te laten aan de pomp.  Op dit moment bieden slechts enkele tankstations de brandstof aan. 

Waarom het in ons land nog niet kan, is ook voor Sebastian Verhelst, onderzoeker aan de UGent, een raadsel. "Het is perfect technisch bekend wat er nodig is om de voertuigen eraan aan te passen en de ethanol is ook al voorradig op de markt", legt Verhelst uit in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Qua introductie kan het eigenlijk vrij vlot." 

De voordelen? Goedkoper en milieuvriendelijker

E85 is per liter een pak goedkoper dan benzine. In Frankrijk kost een liter 0,5 tot 0,8 euro tegenover 1,4 en 1,7 euro per liter voor de gewone benzine-variant. "Enerzijds bevat 1 liter ethanol minder energie dan 1 liter benzine", licht Verhelst toe. "Je moet je ervan bewust zijn dat als je op E85 rijdt dat je meer liters zal verbruiken. Het rendement van de motoren is daarom niet slechter, maar er zit minder energie in om mee te starten, dat verklaart natuurlijk de lagere prijs per liter. Anderzijds zit het verschil wellicht voornamelijk ook in een verschil in accijnzen. Je boet zo'n 30% aan actieradius in, wat nog perfect aanvaardbaar is. Als fabrikant kan je er ook op anticiperen door een groter tankvolume te voorzien.” 

Het grote voordeel volgens Verhelst, is dat de ethanol van hernieuwbare oorsprong is. "De CO2 die je uitstoot, is voordien al uit de lucht opgenomen, dus je zit met een neutrale koolstofcyclus en de uitstoot van de schadelijke stoffen ligt een stuk lager."

De nadelen? Vaker tanken en u moet uw auto laten ombouwen

Naast het feit dat u iets vaker zal moeten tanken, moet u voorlopig ook nog uw auto laten ombouwen als u E85 wil gebruiken.  "Het is sowieso beperkt tot wagens die ook geschikt zijn voor benzine", legt Verhelst uit. "Men gaat daarvoor de zogenoemde flex fuell-voertuigen gebruiken, wagens die aangepast zijn zodat ze zowel op E85, als op benzine, als op elk mengsel daar tussenin kunnen rijden."

"De kost om je auto te laten ombouwen, zal rond de 1.000 euro zijn. Er zijn nu ook al constructeurs die al modellen op de markt brengen die op E85 kunnen draaien. Het zijn er nog niet zoveel, maar elke constructeur heeft die kennis wel in huis." 

Hoe snel E85 bij ons aan de pomp?

Volgens Verhelst moet het praktisch mogelijk zijn om ook in ons land op relatief korte termijn E85 aan te bieden aan het brede publiek. "De voornaamste bottleneck is inderdaad het regelgevende kader, maar technisch kan het onmiddellijk", zegt hij. "Als er tankpistolen bij geplaatst moeten worden, duurt dat natuurlijk enkele maanden, maar op zich kan het allemaal relatief snel."  En dan zullen ook de autofabrikanten zonder twijfel volgen met de aangepaste modellen. 

Beluister het gesprek met Sebastian Verhelst uit "De wereld vandaag": 

Meest gelezen