Modewinkels haalden de eerste vier weken na heropening 75 procent van hun normale omzet

Een maand na de heropening zijn de modewinkels vrij tevreden over hun verkoop. De meeste zaken halen momenteel 75 procent van hun omzet in dezelfde periode vorig jaar. En de vooruitzichten zijn positief.

Het was wat afwachten hoe de klanten zouden reageren op de heropening van de kledingzaken en andere modewinkels, ook al omdat die heropening met heel wat hygiënemaatregelen en beperkingen gepaard ging. Maar al bij al is het dus meegevallen. Ook het Pinksterweekend is goed verlopen. "Wij horen dat de meeste zaken de afgelopen vier weken 75 procent van de verkoop in dezelfde periode vorig jaar haalden. Dat is meer dan voorzien, maar uiteraard volstaat het niet om het verlies van de sluitingsperiode goed te maken," legt Bart Lodewijckx van UNIZO-Limburg uit.

Versterking door horeca-opening

Volgens de Mode-Unie zijn er minder klanten in de winkels, maar kopen die doelbewust en ligt daardoor het bedrag van hun aankopen hoger dan normaal. Ook voor de komende weken is de sector optimistisch. "Nu vanaf volgende week horecazaken weer mogen opengaan, verwachten we meer beleving in de winkelcentra en dat zal ook meer bezoekers meebrengen," zegt Lodewijckx. 

Mogelijk zullen de nieuwe uitgaansmogelijkheden de mensen ook aanzetten tot het kopen van "geklede stukken". De afgelopen periode deden vooral zomerkleding en sportieve stukken het goed, dat had uiteraard te maken met het mooie weer, maar ook met het feit dat mensen niet echt ergens naartoe konden.

Meest gelezen