Fietsberaad Vlaanderen over Turnhoutsebaan die fietsstraat wordt: "Logisch, ze is nu al te smal om correct in te halen"

Zowel Fietsberaad Vlaanderen als de Fietsersbond in Antwerpen is tevreden dat de Turnhoutsebaan in Borgerhout een fietsstraat wordt. De weg heeft al jaren een bedenkelijke reputatie als het op de veiligheid van fietsers aankomt, gezien er geen gescheiden fietspaden zijn. "Op langere termijn moeten er wel keuzes gemaakt worden en dringt een volledige heraanleg zich op", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen op Radio 2 Antwerpen.

"De Turnhoutsebaan kan zeker een stuk veiliger worden voor fietsers, als ze een fietsstraat wordt", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. Dat is een kenniscentrum die overheden advies geeft over fietsen en veiligheid voor fietsers. 

"De rijbaan is er niet breed dus kan een automobilist nu al wettelijk geen fietsers inhalen. Je moet een meter afstand houden en de fietser zelf is ook een meter breed. Dan zitten we al aan 2 meter terwijl de weg maar 3,5 meter breed is. Door er een fietsstraat van te maken, bevestig je dus de bestaande situatie en is dat meteen voor iedereen duidelijk."

Beluister hier het gesprek met Wout Baert en lees daarna voort:

Volgens Baert is het wel maar een eerste stap naar meer verkeersveiligheid. "Uit de cijfers van Straatvinken (een project waarbij alle weggebruikers geteld worden in bepaalde straten, red.) is gebleken dat zowel het aantal auto's als het aantal fietsers stijgt. Op langere termijn moeten er dus keuzes gemaakt worden en dringt een volledige heraanleg zich op."

We zijn vooral blij dat er eindelijk iets gebeurt. We vroegen al lang om de snelheid te beperken tot 30 km/u
Renaat Van Hoof, Fietsersbond Antwerpen

"Wij zijn vooral heel blij dat er eindelijk iets gebeurt", zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond in Antwerpen. "We waren al lang vragende partij om de snelheid te beperken tot 30 kilometer per uur. Dat vragen we overal waar er gemengd verkeer is."

Toch heeft de Fietsersbond ook bedenkingen. "Of het zal werken, zal afhangen van controles. Het is zeker een goede boodschap voor automobilisten. Er wordt duidelijk gemaakt dat er rekening moet gehouden worden met fietsers en voetgangers en dat de doorstroming van auto's niet het belangrijkste is. Maar we weten niet of het ook op lange termijn de beste oplossing is voor de straat. Daar zal nog eens goed over nagedacht moeten worden."

Stad hoopt dat de Turnhoutsebaan snel heraangelegd zal worden

De stad hoopt dan ook dat het niet bij een fietsstraat blijft, maar dat de baan nu ook snel heraangelegd zal worden, met aparte fietspaden. Daar kan wel degelijk plaats voor gemaakt worden, zegt schepen Koen Kennis. “Dat kan perfect, maar dan moet je dus een stuk minder bussen laten rijden en de trams onder de grond laten rijden. Maar dan moeten de mensen van Borgerhout ook aan die trams geraken, vandaar de boodschap om dringend daar een metro te openen. Wij vragen dat al jaren en onze vraag blijft om daar nu werk van te maken zodat we eindelijk in 2025 aan de heraanleg kunnen beginnen.” 

Meest gelezen