Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved

Mode, kunst en snelle wagens: Wie is Yusaku Maezawa die straks incheckt voor de eerste commerciële maanvlucht?

De 42-jarige Yusaku Maezawa is een van Japans meest kleurrijke figuren en vaste klant in de roddelblaadjes, die ook in Japan gretig gelezen worden. Tegelijk is hij ook een van de rijkste Japanners: het Amerikaanse zakenblad Forbes schat zijn fortuin op 3 miljard dollar. En hij is de eerste man die een commerciële vlucht naar de maan zal maken met SpaceX. Een portret. 

Met een kamerbrede glimlach verscheen hij op het hoofdkwartier van SpaceX, voor de persconferentie waarop hij voorgesteld zou worden als de eerste man die een commerciële vlucht naar de maan zou maken. "Ik wil naar de maan gaan, het is mijn levensdroom", herhaalde hij meermaals.

In een land dat bekendstaat om zijn sobere zakencultuur, weet Maezwa alleszins op te vallen. Op zijn 23e, na een verleden als drummer in een punkband, richtte hij zijn bedrijf Start Today op. Twee jaar later begon hij met de webshop Zozotown, dat in heel korte tijd uitgroeide tot het grootste online modeplatform van Japan. En dat van Maezawa een van de rijkste zakenlui van Japan maakte.

Maezawa, die vroeger moeite had om kledij te vinden die paste bij zijn gestalte, verdient niet alleen geld door de onlineverkoop van kledij, hij wil ook een revolutie in de mode-industrie realiseren. Dit jaar lanceerde hij het label ZOZO, waarmee hij kledij op maat wil maken. En dat mag je letterlijk nemen. Het "Zozosuit" is een bodysuit met meer dan 300 rekbare body markers die je lichaam gedetailleerd opmeten via de Zozo app. Op die manier kan je letterlijk custom-made kledij kopen.

Start Today en ZOZO is momenteel vooral bekend in Japan, maar Maezawa heeft heel grote ambities voor de internationale markten. Een stunt als de eerste commerciële maanvlucht zal de publiciteit alvast geen windeieren leggen.  

Verzamelaar van kunst, snelle auto's en beroemde vriendinnen

Naast zakenman is Maezawa ook een notoir kunstverzamelaar. Maar in tegenstelling tot veel andere rijke Japanners ziet hij kunst niet als louter een investering of iets om mee uit te pakken in sociale kringen. Hij is een heel grote fan van hedendaagse kunst.

Zijn collectie omvat werken van Pablo Picasso, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Alexander Calder en Jeff Koons. Ook Jean-Michel Basquiat is een van zijn favorieten. Vorig jaar telde Maezawa 110,5 miljoen dollar neer voor een van diens werken. Op de persconferentie bij SpaceX droeg hij trouwens een t-shirt met een werk van Basquiat.

Maezawa is ook de stichter van een organisatie die creativiteit ondersteunt en het grote publiek wil warm maken voor kunst. Hij koestert ook plannen om een groot museum voor hedendaagse kunst te openen in Chiba, ten oosten van Tokio. Niet toevallig dus, dat hij op zijn vlucht naar de maan acht kunstenaars wil meenemen.

Daarnaast maken ook zijn verzameling snelle auto's, zijn voorliefde voor luxe en zijn beroemde vriendinnen hem een graag geziene gast in de roddelrubriekjes. Afwachten wat ze zullen schrijven over zijn nieuwste avontuur.

Meest gelezen