Bijna niemand houdt zich aan zone 30 rond school
Uit de studie van het BIVV blijkt dat 93 procent van de bestuurders in overtreding is in een schoolomgeving waar geen specifieke vertragingsmechanismen zijn om de zone 30 af te dwingen. 7 op de 10 automobilisten rijden zelfs meer dan 40 km per uur.
Het BIVV wil nu de maximumsnelheid overal binnen de bebouwde kom verlagen tot 30 km per uur. "Vanuit het standpunt van de verkeersveiligheid is het beter om de zone 30 uit te breiden tot een groter gebied en dan na een evaluatie te kijken waar er nog speciale infrastructuur nodig is, bijvoorbeeld aan scholen", zegt woordvoerster Sofie Van Damme.
Volgens het BIVV heeft de invoering van zones 30 tot een daling met 25 procent geleid van het aantal ongevallen met gewonden. Meer dan 40 procent zelfs voor wat betreft de zware en dodelijke ongevallen, stelt de organisatie.
Bij de helft van het aantal ongevallen binnen de bebouwde kom is een voetganger, fietser of bromfietser betrokken. Het risico op een dodelijk ongeval met een voetganger bij een snelheid van 30 km per uur is erg laag (1 tot 3 procent), bij een snelheid van 50 km per uur is dat al 10 procent, benadrukt het BIVV.