Gent breidt voetgangerszone uit en wil nog minder auto's

In Gent wordt het hele gebied binnen de stadsring zone 30. Door het voetgangersgebied te verdubbelen en zes straten te knippen wordt ook doorgaand verkeer meer geweerd. Dat staat in het Mobiliteitsplan 2030 "mobiliteit als motor voor een duurzame en bereikbare stad".

Gent wil naar eigen zeggen de woon- en leefkwaliteit verbeteren en de meest kindvriendelijke stad worden. Omdat 40 procent van het verkeer in de binnenstad daar eigenlijk niet moet zijn of niet de kortste weg via de stadsring volgt, zal het voetgangersgebied in de binnenstad verdubbeld worden en zullen zes straten geknipt worden. Hieronder een overzicht.

Uitbreiding voetgangerszone:

  • Patershol
  • Sint-Veerleplein
  • Predikherenlei
  • Hoornstraat
  • Koophandelsplein
  • Zonnestraat
  • omgeving Gouvernementsstraat
  • as Kortedagsteeg-Walpoortstraat, tot Waalse Krook

"Op die manier creëren we meteen ook bijkomende winkelwandelstraten en ruimte voor horeca en terrassen", zegt schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

Om het doorgaand verkeer te weren, zal Gent in de zomer van 2016 in zeven sectoren worden verdeeld, waarbij autoverkeer van de ene naar de andere sector via de stadsring moet. Om sluipverkeer te weren worden zes straten "geknipt":

  • Phoenixbrug
  • Verlorenkost
  • Coupure
  • Ottogracht
  • Ham
  • Zondernaamstraat

De stad kijkt ook naar een alternatief voor voor het viaduct van de E17 in Gentbugge. "Binnen de tien jaar moet dat gerenoveerd worden, maar we willen het viaduct niet meer zoals het is. Er moet een alternatief komen dat rekening houdt met de leefbaarheid, zoals bijvoorbeeld een tunnel, netkous of een ander tracé", zegt Watteeuw.

Meer informatie vindt u op de website "Mobiliteit in Gent".

Meest gelezen