"Brussel zal vliegtuig VS-president 10.000 euro boete opleggen"
Volgens Descheemaecker kan het conflict over de geluidsnormen op de luchthaven van Zaventem tot absurde situaties leiden. Als voorbeeld zei hij in "De vrije markt" dat als een president van Amerika, Obama, of misschien binnenkort Trump, naar Europa komt, wij heel blij zijn dat hij naar Brussel vliegt, de "capital of Europe".
"Maar wat gaat er concreet gebeuren in zo'n geval?", zo vroeg hij zich af. "We gaan heel het land organiseren in functie van de veiligheid van de Amerikaanse president, maar het Brussels Gewest zal het vliegtuig waarmee hij landt, een boete van misschien 10.000 euro opleggen", zo zei hij. "Dan maken we ons onsterfelijk belachelijk."
De Amerikaanse toeristen komen niet naar Brussel, zo zei hij, en de hotelsector klaagt daarover, en wij gaan hun president, volgens sommigen de machtigste man ter wereld, een boete opleggen. "Dat begint een beetje belachelijk te worden."
Tijdslijn
Over het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om de geluidshinder te verdelen, en daarbij 70 procent aan Vlaanderen toe te bedelen en 30 procent aan Brussel, zei Descheemaecker dat er belangrijke elementen in het voorstel zitten.
Hij denkt dat de Vlaamse regering heel veel pogingen heeft ondernomen om een bespreekbaar compromis op tafel te leggen, maar Brussel zit in een erg moeilijke positie. Men heeft zo'n extreme positie ingenomen, aldus Descheemaecker, dat het heel moeilijk wordt voor Brussel om onmiddellijk te landen op een ander voorstel.
Persoonlijk heeft hij het ideale voorstel nog niet gehoord, zo zegt hij, en hij denkt dat "er bepaalde parameters nodig zijn om tot een volledige definitie te komen".
Hij denkt dan bijvoorbeeld aan een tijdslijn van de realisatie van een aantal beslissingen. Als men vandaag zegt hoe men het gaat spreiden, houdt dat geen rekening met de toekomstige groei, met de investeringen die kunnen gebeuren.
"Men heeft gepraat over de verlenging van de pistes, spreiding van de vliegtuigroutes, stopzetting van routes. Op een bepaald moment moeten al die parameters op een tijdslijn worden geplaatst, voor de volgende vijf jaar misschien, om te komen tot een optimaal evenwicht", zo zei Descheemaecker.