Clear Channel haalt megacontract voor reclame in treinstations binnen

Clear Channel mag de komende tien jaar de advertentieruimtes in de Belgische treinstations beheren. Het Amerikaanse reclamebedrijf haalde de aanbesteding van de NMBS binnen, zo meldt het in een persbericht.

Het NMBS-contract is erg belangrijk, want wekelijks passeren meer dan 8 miljoen mensen in de stations. "Dit is het grootste contract van de markt in België", zegt Jan De Moor, directeur van Clear Channel Belgium. Het gaat om meer dan 4.000 reclamepanelen.

Clear Channel wil na de start van het contract op 1 januari onder meer het aantal digitale panelen in de stations opvoeren van 200 naar 800. Digitale borden zijn belangrijk voor adverteerders, omdat ze via wisselende boodschappen verschillende specifieke doelgroepen op dezelfde dag kunnen bereiken.

Als onderdeel van het contract zal het reclamebedrijf de NMBS ook helpen met "de verfraaiing van de stations en een betere beleving voor de reizigers", zegt De Moor. Zo zullen reizigers hun smartphone kunnen opladen aan de reclamepanelen, zal Clear Channel evenementen organiseren in de stations en komen er zithoeken met groen. "Het is een deel van de reden waarom ze ons gekozen hebben", aldus De Moor, die spreekt over "een competitieve aanbesteding".

Sinds de coronacrisis komen een pak minder mensen in de stations, onder meer doordat veel werknemers van thuis uit begonnen te werken. Dat schrikt De Moor niet af. "Mensen gaan zich blijven verplaatsen", zegt hij. Clear Channel denkt wel dat pas vanaf 2025 de reizigersaantallen boven die van 2019 zullen uitkomen.

Juridische strijd

Over de reclamepanelen in de stations werd vier jaar geleden nog een hevige juridische strijd gevoerd tussen reclamereuzen JC Decaux en Clear Channel. Die laatste zat samen met de spoorwegmaatschappij in de joint venture Publifer, die de panelen in beheer had. De rechter oordeelde na protest van JC Decaux dat de toewijzing van de concessie aan Publifer onrechtmatig was gebeurd.

Uiteindelijk vond de NMBS een oplossing door Clear Channel uit te kopen uit Publifer. Zo kon de spoorwegmaatschappij vermijden dat ze haar reclamepanelen allemaal moest weghalen. Uiteindelijk komt de reclameactiviteit nu dus toch opnieuw bij het Amerikaanse bedrijf terecht. 

Personeel

Het personeel van Publifer verhuist naar Clear Channel, maar het is niet zeker dat alle 23 medewerkers de overstap kunnen maken. Hoeveel jobs sneuvelen, zal in de komende maanden moeten blijken. Volgens De Moor is wel al afgesproken dat werknemers die geen plaats krijgen bij Clear Channel, 6 maanden loon betaald zullen krijgen bovenop de wettelijk voorziene opzegvergoeding.

Meest gelezen