Tot 300 banen op de helling bij CM-zorgwinkelketen Goed

Bij Goed - het netwerk van apotheken, thuiszorgwinkels en hoorcentra van de CM - zijn tot 300 jobs bedreigd. Tien tot twintig verlieslatende zorgwinkels dreigen de deuren te moeten sluiten en het bedrijf zal investeren in online verkoop. "Klanten kopen veel meer op het internet, de onlineconcurrentie wordt daardoor onhoudbaar", vertelt HR-directeur Alexandra Van Loo.

Vandaag heeft zorgwinkelketen Goed, dat verbonden is aan de christelijke mutualiteit CM, 200 thuiszorgwinkels, hoorcentra en apotheken in heel Vlaanderen. Maar door de stijgende druk van online spelers, wil het bedrijf tussen de tien en twintig verlieslatende winkels "sluiten of verplaatsen" en investeren in online verkoop.

Goed wil naar eigen zeggen het bedrijf heruitvinden als een "thuiszorgecosysteem". Daarmee wil het bedrijf focussen op producten en diensten die de klant helpen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen. HR-directeur Alexandra Van Loo noemt de heruitvinding "noodzakelijk, want de behoefte van de klant is verschoven naar onlineverkoop. Maar menselijk valt de reorganisatie het heel zwaar."

Rode cijfers

Tussen 2019 en 2021 schreef het bedrijf rode cijfers in de boeken, met een verlies van 37,4 miljoen euro in totaal. "Naast de onlineconcurrentie, wogen ook de concurrentie van multinationals, de coronapandemie, de loonindexeringen en de stijgende energieprijzen op de cijfers", voegt Van Loo toe.

Er is nog niet beslist welke 300 banen dreigen te verdwijnen of welke winkels mogelijk de deuren zullen sluiten. "We proberen zo weinig mogelijk mensen naakt te ontslaan en gaan op zoek met de sociale partners naar oplossingen", verduidelijkt Van Loo. Goed telt volgens zijn website zo'n 1.300 werknemers.

Meest gelezen