Vijf vragen na de ontslagronde bij Volkswagen

We stelden Ton van Lierop, coördinator van de sociaal-economische VRT-redactie, vijf vragen. Wat betekent de ontslagronde bij Volkswagen?

1. Wat is de impact van het diesel-schandaal?

Sinds het schandaal rond de sjoemelsoftware gaat het niet goed met Volkswagen. Volgens berichten in de Duitse media zal dit Volkswagen over meerdere jaren verspreid zo'n 19 miljard euro kosten aan schadevergoedingen.

2. Zijn er nog andere redenen?

Volkswagen wil ook de grote omschakeling maken naar elektrische auto's. Over 10 jaar wil Volkswagen dat een kwart van de verkochte auto's elektrisch aangedreven is.

Dit betekent dat Volkswagen wel nieuwe profielen nodig heeft. Volkswagen moet dus 9.000 nieuwe mensen aanwerven. Dat zijn vooral ingenieurs en technici.

3. Is er gevaar voor de Belgische auto-industrie?

23.000 banen van de 30.000 verdwijnen in moederland Duitsland. De pijn is dus vooral bij de oosterburen te voelen. Voor de goede orde: het concern heeft ook met de Duitse vakbonden afgesproken dat er geen naakte ontslagen gaan vallen.

Audi Brussel, een dochtermerk van Volkswagen, schakelt al in 2018 om naar de productie van een elektrisch aangedreven SUV (sports utility vehicle), een compacte, sportieve wagen. Audi Brussel heeft daarmee dus al een type auto van de toekomst binnengehaald.

De vakbonden in Brussel vrezen niet meteen dat de problemen een impact op Audi Brussel zal hebben.

4. Digitalisering was ook bij ING een grote reden voor jobverlies. Zet die trend zich door?

De digitalisering grijpt in heel wat sectoren om zich heen. In de auto-industrie gaat het dan vooral om een nog verder doorgedreven robotisering van de productie. Aan de andere kant zie je dat ook het aanbod van producten en de dienstverlening nog veel sneller digitaal gaat.

Dat laatste speelt natuurlijk vooral in de bankenwereld. Daar zullen bijna alle normale bankverrichtingen online of via apps verlopen. Dat is ook aan de orde bij ING, Axa, Crelan en alle andere financiële instellingen die de afgelopen maanden forse ingrepen in het personeelsbestand aankondigden.

Bij Volkswagen zal dit minder meespelen, hoewel iemand die nu al een nieuwe auto wil kopen minder tijd in een showroom besteedt. Veel klanten stellen thuis op een zogenoemde online configurator vaak hun ideale model met de ideale opties al samen.

Wel kunnen productiewijzen nog verder digitaliseren en daar zal ook een producent als Volkswagen naar verdere voordelen blijven zoeken.

5. Is de markt klaar voor elektrische wagens?

Momenteel is er geen enkel Europees land, waar al meer dan 2 procent van de auto's volledig elektrisch is. Maar de markt voor zo'n wagens begint wel te ontstaan, afhankelijk over welk Europees land je spreekt.

Tegelijkertijd groeit de markt voor elektrische voertuigen wel. Al was het maar omdat sommige steden vervuilende auto´s willen weren uit hun centra. Ook gaan mensen steeds bewuster gebruik maken van de auto. Ze schakelen die vooral in voor korte ritten. Daarvoor zijn elektrische auto´s meer geschikt.

Volkswagen is wel één van de eerste grote concerns die zo'n sterke focus gaat leggen op elektrische voertuigen.

Meest gelezen