Maksim Stojanac, Pommelien Thijs, Francisco Schuster, Sali Haidara, Danny Dorland en Camille Dhont tijdens #LikeMe in concert in het Sportpaleis
© VRT

Succes van "#LikeMe"-sterren die ook solo scoren ontrafeld: "Talent, hard werken en weten wat je wil"

Met de cast van "#LikeMe" trekken ze deze zomer door heel Vlaanderen, maar Pommelien Thijs wint volgende week mogelijk ook de Radio 2 Zomerhit, Camille Dhont brengt binnenkort haar tweede album uit en ook Maksim Stojanac stond al op 1 in de Ultratop met zijn plaat. Dat de Ketnet-musicalreeks een kweekvijver voor talent is, is bekend, maar daarnaast zijn hard werken, weten wat je wil en een goeie omkadering dé sleutels tot hun solo succes.  

Net zoals wereldsterren als Beyoncé, Adele en Kanye gaan Camille (21), Pommelien (21) en Maksim (24) zonder problemen zonder hun achternaam door het leven. De acteurs uit "#LikeMe" (een co-productie van Ketnet en FabricMagic) zijn razend populair bij jong én oud(er). Met hun eigen muziek in het Nederlands bereiken ze intussen een breder publiek. "Vuurwerk" van Camille (met o.a. Regi als producer) is op Spotify al meer dan 8,7 miljoen keer gestreamd. Het debuutalbum van Maksim stond meteen op 1 in de Ultratop. 

De kiem daarvoor werd uiteraard gelegd bij "#LikeMe", een musicalreeks waarin ze covers van bekende Nederlandstalige nummers brengen, maar dat is lang niet de enige verklaring voor hun individuele succes.   

"Heel getalenteerd en werken superhard"

"In essentie draait het wel om talent en een enorme werkethiek", zegt Lester Williams, de manager van Pommelien Thijs. "Die werkethiek is hen met de paplepel meegegeven bij "#LikeMe". Daar hebben ze leren knokken om een goeie prestatie neer te zetten en tegelijk nederig en dankbaar te zijn. En dat trekken ze nu door in hun solo-carrière." Williams is niet alleen de manager van Pommelien, hij is ook de rechterhand van dj en producer Regi Penxten, die ook al met al deze jonge talenten uit "#LikeMe" heeft samengewerkt. 

Bij FabricMagic hebben ze een stevige opleiding gehad: ze hebben er leren acteren, zingen en dansen

Annemie Gulickx, netmanager Ketnet

Annemie Gulickx, netmanager van Ketnet, bevestigt zijn analyse. "Ze zijn heel getalenteerd, gaan er volledig voor en werken heel hard.  En ik geloof echt dat dat te maken heeft met de discipline die ze aangeleerd gekregen hebben bij FabricMagic. Ze hebben daar een stevige opleiding gehad: leren acteren, zingen en dansen. Door de "#LikeMe"-concerten hebben ze ook snel veel podiumervaring opgedaan. Dankzij dat verhaal hebben ze ook aan zichzelf en aan hun carrière kunnen bouwen."

"Zo'n musicalreeks staat of valt met de gezichten", legt Thomas Van Goethem, CEO van FabricMagic, uit. "In totaal hebben we voor alle rollen makkelijk 800 mensen gezien. De hoofdcast heeft bij ons een jaar een doorgedreven opleiding gehad. Wij hadden van Ketnet carte blanche gekregen en hebben onder de radar echt onze tijd genomen."

"Een groot deel van de cast zat bij ons in de opleiding en hun talent kenden we al. Maar Maksim hebben we op Instagram gevonden, we vonden dat hij Justin Bieber-vibes had. Hij ambieerde dit niet, maar we hebben hem toch zo ver gekregen dat hij auditie is komen doen. Hij was geen danser, maar we zagen wel dat hij kon bewegen en ritme in zijn lijf had. En de rest is geschiedenis (lacht)."

Dit is echt niet het snelle succes. Er zijn weinig Vlaamse artiesten met dit aantal kilometers op hun teller

Thomas Van Goethem, CEO FabricMagic

"Veel mensen denken nu: "#LikeMe" is populair en succesvol, dus het is logisch dat ze een solo carrière starten, maar niets is minder waar", gaat Van Goethem verder. "Zij hebben hier allemaal zelf zo hard voor gewerkt. Dit is echt niet het snelle succes. Er zijn weinig Vlaamse artiesten met dit aantal kilometers op hun teller. Ik vind het nog elke dag waanzin hoe ze performen, hoe ze kritisch blijven voor zichzelf. Zij stappen nooit van het podium met het idee dat ze het perfect gedaan hebben. En wij blijven ook opmerkingen geven en bijsturen." 

Bekijk de officiële clip van "Het is over" uit "#LikeMe":

Vakantie zit er voor de jonge artiesten dan ook amper in deze zomer, integendeel: hun agenda's puilen uit. Camille, die dit voorjaar als Miss Poes "The masked singer" won, had meer dan honderd optredens in haar agenda staan. Dit najaar zal ze als jongste Vlaamse solo-artiest ooit 5 shows spelen in uitverkochte Lotto Arena's in Antwerpen. Voor VTM wordt ze gevolgd voor een docureeks en op Eén is ze dit najaar te zien in "Het huis" van Eric Goens. Haar tweede album komt op 25 augustus uit én ze heeft een platencontract in Duitsland beet. Ze zal liedjes in het Duits opnemen en er op termijn gaan optreden. En dan ligt er dit najaar ook nog een eigen kledinglijn in de winkels.  Camille is alomtegenwoordig. 

Camille tijdens de MIA's (30 april 2022)
James Arthur Photography

Waar Camille volop inzet op haar muzikale carrière, willen Pommelien en Maksim liever verschillende paden bewandelen. Zo presenteerde Maksim dit voorjaar mee "The voice kids" op VTM en heeft Pommelien nog meer acteerambities. Maar hard werken is een constante bij iedereen. "De agenda van Pommelien deze zomer is absurd", bevestigt Williams. "Maar ze doet al die tv-shows, solo-optredens en optredens voor "#LikeMe"met de glimlach en altijd 100% gemotiveerd. Met zo'n positieve houding en door hard te werken kom je ergens." 

"Iedereen wil full force gaan voor hen"

Daarnaast valt het ook op dat deze jonge artiesten goed omkaderd zijn, zowel professioneel als privé. "Ze zitten alle drie bij een ander label, maar iedereen wil full force gaan voor hen, er wordt ook achter de schermen hard voor hen gewerkt", legt Williams uit. Ze duiken allemaal op in "Zomerhit" en "Tien en om te zien". Maar tegelijk is het succes van die programma's ook mee aan hen te danken. Want als je deze zomer lokale popsterren wilde boeken, dan kwam je -naast bij de grote namen als Regi, Niels Destadsbader en Metejoor- automatisch bij hen, bij die nieuwe, jonge generatie terecht."

Pommelien tijdens "België viert feest" (21 juli 2022)

Zowel Camille als Pommelien zijn al van kindsaf bezig met muziek en dans. Ouders die met je meeleven en je droom mee willen waarmaken zijn dan een zegen. "Pommelien heeft geweldige ouders, die er altijd bij waren bij "#LikeMe", en die nu hun vertrouwen aan mij geven", zegt Williams. "Ze zijn heel begaan met hun dochter zonder zich op een verkeerde manier te moeien." Omdat ze het zo druk heeft, heeft Pommelien haar universitaire studies biologie stopgezet. "Sommige ouders zouden dat niet zo plezant vinden, maar zij geven haar alle vrijheid om haar eigen ding te doen." 

Ook Camille gaf dit voorjaar in een interview met Humo nog aan dat haar ouders haar altijd gesteund hebben. "Mijn droom stond centraal bij alles wat ik deed. Het is voor mij het beste bewijs dat je je dromen kunt waarmaken als je hard werkt en het heel graag wilt. Je moet natuurlijk ook wel geluk hebben. Ik had zelf het geluk dat mijn ouders me in alles superhard steunden, zonder hen was het nooit gelukt. Alleen al die vele audities die ik deed als kind! Mijn ouders stonden altijd klaar om me na mijn schooluren overal heen te rijden."

Camille stond deze zomer al op het podium van "Zomerhit" met een medley van haar hits:

"Ketnet, waar het voor hen allemaal begon, blijft een veilige haven. Wij zijn heel trots nu we dit zien gebeuren", legt netmanager Gulickx uit. "Het fijne is dat we hen ook nog altijd kunnen vragen. Camille was het boegbeeld voor Stip-it (Samen Tegen Iemand Pesten, de actie van Ketnet, waarvoor ze het nummer "Diamant" schreef). Dankzij haar zit dat dan ook op Radio 2 en MNM en dat maakt de impact weer groter. Het is erg fijn dat ze allemaal nog een groot hart hebben voor Ketnet. Ze willen dat "kinderlabel" niet van zich afschudden, ze dragen het met trots." 

Eigenzinnig en creatief

Daarnaast lijkt ook het feit dat ze echt zichzelf zijn en duidelijk weten wat ze willen een belangrijke factor die mee hun succes bij een breed publiek bepaalt. "Pommelien probeert iets neer te zetten waar ze zelf achter kan staan en zelf binnen 10 jaar ook nog fier op kan zijn", benadrukt haar manager.  

"Ze maakt zelf muziek en ademt creativiteit, ze schrijft mee aan de teksten, brengt non-stop ideeën aan. Het idee om voor de clip van “Meisje van honing” (haar solo debuutsingle over grensoverschrijdend gedrag) zelf tussen bijen te staan, is 100% Pommelien. En dat geldt ook voor de videoclip van “Ongewoon”. Dat ze zelf zo hard bezig is met het project en wil waken over elke stap, is indrukwekkend." 

Bekijk de videoclip van "Meisjes van honing":

De jonge artiesten zingen over wat hen en hun generatie bezighoudt, zoals Pommelien in "Ongewoon" (waarin ze heeft over hoe ze zelf verliefd werd op een meisje). Bij Maksim is de liefde en alle kwetsbaarheid die daarbij komt kijken een terugkerend thema, zijn eerste single heeft als titel "Vechten voor Je" . 

Maksim en Jérémi Makiese tijdens Zomerhit 2022

Ook Camille benadrukt in interviews dat ze over alles wat haar carrière en haar muziek aangaat ideeën heeft, van de videoclips over de outfits tot de make-up. Ze noemt zichzelf niet voor niets "wel een beetje een controlefreak".  Een Plan B had ze naar eigen zeggen nooit. 

"De dag dat ze bij ons zijn binnengestapt, had ik natuurlijk nooit kunnen voorspellen dat het zo zou uitdraaien", zegt Van Goethem van FabricMagic. "Het waren nog kinderen, met grote dromen en ambities, maar ze moesten ook nog veel leren. Maar de uitspraak dat er geen Plan B was typeert Camille wel. Voor de anderen ligt dat misschien net iets anders. Maksim had ook topvoetballer kunnen worden (hij speelde bij Beerschot en KV Mechelen, red.), Pommelien wilde sowieso naar de universiteit gaan. Maar ze zijn met hun talent aan de slag gegaan en ze zijn het nu aan het waarmaken." 

Maksim brengt "Zonder mij" bij MNM:

Volgens Van Goethem zit er zelfs nog meer potentieel solo-talent in de "#LikeMe"-cast. "Wat ik niet verwacht had, is dat het bij die andere acteurs nog niet ontploft is.  Wat het mooie is aan die groep, is dat ze ongelofelijk verschillend zijn en dat is het magische aan de reeks. Zet hen samen en er staat een brokje chemie op de planken. Trek hen uit elkaar en dan val je achterover van het feit dat ze elk hun eigen sound en eigen talent hebben. Ze gaan volgens mij nooit elkaars concurrent worden omdat ze zo uniek zijn in wat ze doen. Daarom ben ik aan het wachten totdat de anderen losbreken, want zo'n Francisco (Schuster), dat hebben wij gewoon nog niet in Vlaanderen, er is geen zanger die kan wat die jongen kan." 

Hoe lang houden ze dit vol?

Die steile opgang van hun carrières en het hoge werkritme houdt natuurlijk het risico in zich dat ze snel opgebrand zouden kunnen raken. 

"Ik ben daar altijd bang voor", zegt Van Goethem. "Er is een zeer reële kans dat er zoiets gebeurt, maar als je goed omringd wordt, zou het niet mogen gebeuren. Ze denken goed na over de stappen die ze zetten en ik denk vooral dat ze moeten beseffen dat ze geen one hit wonders zijn. Dat is het mooie aan hun succes, ze hebben hun talent bewezen en zijn daardoor succesvol geworden, niet door een snelle hit. Ze moeten hun tijd nemen en vooral: genieten van die dingen die ze doen, da’s het belangrijkste. En als ze het gevoel hebben dat ze geleefd worden, spread your wings and fly." 

Ze zijn succesvol door hun talent, niet door een snelle hit

Thomas Van Goethem, CEO FabricMagic

Dat genieten essentieel is, beseffen de jongeren alvast. Ook hun eigen pad volgen, helpt hen om het vol te houden. "Voor Pommelien lopen de opnames van de nieuwe fictiereeks "Knokke off”", legt haar manager uit. "Dat zijn heel intense periodes, maar het is anders dan muziek. Net die variatie in haar werk zorgt ervoor dat ze er altijd van geniet. En we proberen toch ook wel voldoende vakantie in haar agenda te krijgen." 

Meest gelezen